Bild
Nästa artikel
Carroll Shelby 1923-2012

Carroll Shelby 1923-2012

Till minne

En av motorsportens största entreprenörer är borta, Carroll Shelby blev 89 år

Innan Carroll Shelby nådde berömmelsen med bilar som Cobra, Shelby-Mustang, GT40 med mera hade han en ganska lång tävlingskarriär bakom sig.  Men det var ingen självklarhet att Carroll blev racerförare och sportbilskonstruktör. Han föddes 1923 som son till en brevbärare och var dessutom sjuklig, ett medfött hjärtproblem som senare i livet skulle påminna sig.

Men det hindrade honom inte att som 17-åring värva sig till arméflyget och blev där både instruktör och testpilot.  Efter kriget lämnade han flygarbanan och sadlade om till att föda upp kycklingar, och i början på 1950-talet  började han ta upp den hobby som kom att bli ytterligare ett karriärbyte, racing.  1952 körde han dragracing som var den nya flugan, med en Allard, och samma år vann han även sin första racertävling  med en MG TD som amatör. Kycklingarna fick stryka på foten, Carroll Shelby blev snabbt racerförare på heltid istället, 1954 hade han kontrakt med Aston Martin och körde deras DB3R med framgång på både Sebring och Le Mans. Dessutom slog han 16 olika hastighetsrekord med en specialpreparerad Austin Healey      


Höjdpunkten på racerkarriären var vinst på Le Mans 24-timmars tillsammans med Roy Salvadori 1959, detta år och föregående körde även Carroll i Formel-1 serien för Maserati.  
Säsongen 1960 var det dock över, hans hjärtproblem gjorde sig påminda och läkarna förbjöd vidare tävlande för hans del.


Några år tidigare hade han startat Carroll Shelby Sports Cars i Dallas, Texas, och det var nu detta han kunde ägna sig åt, att bygga racerbilar istället för att köra dom, och här föddes Cobran, den mest legendariska av dom alla och som kom att göra namnet Shelby känt och synonymt med högsta prestanda.  

Han var efter åren med Aston Martin, Healey, MG och liknande väl bevandrad i den brittiska sportbilsvärlden och i Surrey hittade han vad han sökte, AC Cars, en liten firma som byggde fina sportvagnar med Bristols stora sexa. Han slöt ett av avtal och fick godkänt att importera dessa till USA för att konvertera dom till V8. Motorn i åtanke var Fords nya ganska kompakta 260” maskin. AC själva byggde det första chassit med 260-motor 1961 på prov, och i februari 1962 anlände det (utan motor) till USA, där Shelby tog vid.

Kommande år dominerade Cobran racerbanorna i USA, och motorerna blev större och den ultimata värsting-Cobran hade Fords stora 427 ”Side-oiler” motor på närmare 500 hästkrafter i tävlingsutförande. Cobran från Shelby byggdes fram till 1967, och då hade man redan etablerat ett annat samarbete med Ford, dels tävlingsbilen GT40 som utvecklades hos Shelby och Mustang GT350. Dessa bilar togs från Ford och skickades till Shelby, som nu residerade i ett hörn på Los Angeles flygplats, där de trimmades, och fick chassiet uppgraderat, en Shelby Mustang var nästan dubbelt så dyr som en vanlig Mustang, och produktionen ganska modest. Men när muskelbilshysterin på allvar slog igenom något senare blev efterfrågan mycket större. Shelby flyttade nu tillverkningen till Ionia, Michigan.  Men produktionen räckte ändå inte till , så Shelby gjorde något han också var bra på, sälja sitt namn, Ford fick rättigheterna till Cobranamnet och kunde tillverka bilarna hos sig själva.

Många trimsatser, motordelar med mera bar shelbys namn, han blev framgångsrik med biltillbehör där Shelby-fälgar blev ett begrepp, och utanför motorvärlden lånade han ut sitt namn till många andra produkter, till allt från matlagningsingridienser, kryddmixar  till deodoranter.  

1982 blev han kontaktad av en gammal vän från Ford, Lee Iacocca, som nu var VD för Chrysler om att göra något åt deras modeller.  Här föddes ett nytt samarbete och Shelby blev återigen synonymt med prestanda. Shelby utvecklade en rad piffiga modeller på Dodge mindre bilar och här kom nu en Shelby-Charger, Shelby Shadow och lilla Doge Omni GLS. Motorerna var nu fjärran från muskelbilarnas jätterovor, men Carroll kunde kräma bra mycket effekt ur de små fyrcylindriga 2-litarna med ny teknik. Omni GLS fick ruggiga prestanda med 147 hästar i sitt GLHS-utförande. Shelbys filosofi fungerade lika bra nu som förr, stor motor i liten bil.


Hela 80-talets samarbete med Chrysler kröntes med 90-talets värstingbil, som Shelby också var mycket involverad i, Dodge Viper.
Han fick äran 1991 att köra som pace car på Indy 500, med den nya Viper, och med nytt hjärta, året innan gjorde hans livslånga hjärtproblem sig påmint igen,och denna gången blev det transplantation.
I denna veva grundade han även  Carroll Shelby Children's Foundation, för barn med hjärtsjukdomar.

 I slutet av 90-talet påbörjades ett nytt projekt, series 1 som var den första bilen Shelby kom att bygga helt från grunden, denna sportbil hade oldsmobiles Aurora-V8 på 320 hästkrafter, 249 stycken byggdes av Shelby American, Inc, samtliga som 1999 års modell. Series 1 fanns dock kvar ända till 2005, men på grund av typningsproblem levererades alla efter 1999 i delar som byggsats.

Men han hade fler strängar på sin lyra, Carroll gav ungefär 100% i sin business med bilar, tillbehör och allting runt det, och det lämnade ytterligare sådär 100%  över till sina andra verksamheter, inom Childrens foundation och boskapsuppfödning.  Carrol Shelby Land&Cattle var och är en av Texas mest framgångsrika uppfödare och importörer av kreatur. 

En extraordinär karriär av en äkta ”self made” man, som lika gärna hade kunnat slutat i en sjuksäng på 1920-talet. Nu ville ödet annorlunda och det enda säkra är att bil och racingvärlden antagligen sett helt annorlunda ut utan Shelby, som i en 60 år lång karriär gett oss dussintals nya innovationer, framsteg och legendariska modeller som kommer bära hans namn under lång tid framöver

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Gäst
2012-05-13 00:14

R.I.P

#2
hjul-tomten1
2012-05-13 09:09

Race.In.Peace. Shelby

#3
MattiasL
2012-05-13 13:58

Carroll Shelbys namn kommer att leva i många år än, en äkta Shellby-Mustang kostar ju miljoner. Man kan få en ny bil med samma prestanda för under halva priset, men då blir det ju inte alls samma känsla. Att betala en förmögenhet för en bils historia, för allt det den har varit med om tidigare i livet, det är det som skiljer en riktig entusiast från en vanlig bilköpare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.