Bild
Nästa artikel
chassi no.1

chassi no.1

Import

Låga chassinummer är alltid intressanta, inget slår dock nummer ett

Volvo P1800 såldes ju i stora mängder i nordamerika och en mycket speciell sådan anlände från USA i oktober 2009. Den har strängt taget inte riktigt kommit hem igen för det rör sig om en 61:a , alltså engelskbyggd P1800, men inte vilken som helst av de 6000 som byggdes av Jensen, utan detta är nummer ETT av dom, alltså den allra första P1800:an överhuvudtaget. 

Första årgången skiljer sig en del från de efterkommande årsmodellerna inte minst genom att detta var dom enda som hette "P" 1800, när tillverkningen flyttades över till Göteborg hette dom istället 1800S, där "S" stod för Sverige, inte sport som man gärna kan tro. Den första serien på 6000 bilar byggdes alltså hos Jensen i england, och en hel del var av brittiskt ursprung på dom. Karosserna kom från Pressed Steel i Linwood, Skottland. Förgasare från SU, bromsar från Girling, elsystemet från Lucas. Motor och växellåda var förvisso svenskt, men själva överväxeldetaljen kom från Laycock de Normanville.

1961 var dock ett ganska långt modellår, med start i maj 1961 och löpte ända fram till februari 1963, men trots det räknas dom alla som 1961 års modell. Dessa kan man ganska lätt identifiera på grillen, vita blinkers, heltäckande navkapslar och andra smådetaljer, det stilfulla emblemet på C-stolpen är en annan specifik detalj, som dock även monterades på de allra första 63:orna, 177 stycken skall ha fått dom.   


De allra första av de första hade också lite detaljer som sklijer sig, på bil ett till 35 satt en huvudbromscylinder i lättmetall, till och med #1109 var luftrenaren rektangulär och en del övriga små mekaniska justeringar gjordes löpande på de första bilarna. De första 250 vagnarna skickades från England till Sverige för kvalitetskontroll innan de skulle exporteras ut igen, men tydligen slapp inte så många av dom iväg i slutändan. Denna registrerades i Sverige och såldes här genom återförsäljare. Men sedermera kom den ändå att hamna i USA, där den varit ända fram tills nu.  

 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Svante Eriksson
2012-01-27 13:17

Huvudbromscylinder i lättmetall från chassienummer 1 till 35. Underbar "nörd"-kunskap!! :)

#2
Fredrik Nilsson
2012-01-27 17:19

Vad har hänt med chassiskylten?

#3
Mårten Carlsson
2012-01-27 18:54

en chassibricka gjord i högkvalitativt brittiskt återvinningsaluminium som suttit i ett motorrum i femtio år, kan nog se lite skamfilad ut.

#4
Hans Höglund
2012-01-28 19:25

Jag har sett en märklig P1800 på ClassicMotor-festivalen utanför Örebro någon gång cirka 1993-95. Den sades vara en mycket tidig bil och hade baklysen från en 1959 års USA-Ford, d.v.s de där jättelika raket-utblåsen till bakljus som fanns det året.
Är det någon här som vet mer om den bilen?

#5
Per H
2012-02-01 15:32

Låga chassinummer är sannerligen något extra. Visst var chassinummer 2 med i Klassiker för ett tag sen? Får vi se ett mer ingående reportage i tidningen? Samla ihop bägge bilarna vet ja!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.