Bild
Nästa artikel

Checkers i förskingringen

Taxi

USA:s taxibil nummer ett genom tiderna byggdes i Kalamazoo, Michigan, och hette Checker.

Checker var en annorlunda bil på många sätt, det dröjde ända fram till slutet av 1960-talet innan dessa erbjöds på vanliga bilmarknaden, annars var dom uteslutande för taxibruk. Därför är de gamla Checkermodellerna före den mer kända och med namnet så synonyma A10/12 Marathonmodellen mycket sällsynta. Dom fick inte säljas vidare, man köpte Checker med förbehållet att när den tjänat klart så togs den tillbaks till fabriken och skrotades. 

Men ett undantag gjordes, en sändning begagnade Checkers skickades till Finland 1951. Skälet var att Helsingfors skulle snart hålla de Olympiska spelen, och det saknades bland mycket annat just taxibilar. Men agenten för Helsingfors droskägarförbund som fick i uppdrag att fixa nya fina bilar från USA råkade ut för Finlands egna valutarestriktioner vid denna tid, det gick inte att lösa pengar till nya Checker A4, utan man fick göra en affär med att köpa loss nästan 500 begagnade A2-bilar istället. Dessa var alltså inlösta uttjänta bilar som skulle skrotas, reparerades nödtorftigt och skeppades till Finland utan garantier. 

Mottagandet bland åkarna var milt sagt ljummet, dom hade förväntat sig nya fina taxibilar, och fick flera hundra nedkörda vagnar som hade tiotusentals mil på mätaren. Debatten runt affären var uppe på riksdagsnivå men verkar inte löst några problem, tvärtom. Nästa dilemma för droskägarna kom med att det vägrades utfärdas licenser för att importera reservdelar till bilarna.  



Men trots skicket så höll bilarna för det dom var byggda att göra, och dess robusta konstruktion fungerade bra på de dåliga finska vägarna. Efter Olympiska spelen 1952 skickades många Checkers iväg ut ur Helsingfors för att tjänstgöra som landsortstaxis, och det kom dom göra i många år framöver. En hel del av dom lever vidare än idag. 
 

Men en del verkar även hittat till Sverige, här är bilder på en Checker A4 i Stockholm vintern 1950. Var dessa begagnade? Eller fick Stockholms åkarförening tillstånd att köpa loss helt nya bilar?  Runt 1950 slopades en del av skyddstullarna så det kan ha gått, men mycket är höljt i dunkel om de svenska Checker-bilarna. En bil registrerades 1950, troligtvis vagnen på bilderna, och 13 till fördes in i registret 1951. Året efter registerades ytterligare fem stycken sen finns det en uppgift på två till 1956. Senare kom de nyare A10/A12 hit i en del exemplar på 1960-talet, de sista är intagna 1968. 

Kommentarer

#1
Jan-Eric Conradsson
2012-03-23 09:30

På bild 3 så ser den väldigt mycket ut som en Volvo PV444 med fel grill. Skulle vara kul att se en sådan i verkligheten, ja Checker alltså för Volvo PV har jag sett massor av under mitt 62-åriga liv men ingen Checker av årsmodellerna på 40-50 talet.

#2
Kurt Engvall
2012-03-23 16:13

Tar avgasröret slut mitt under bilen på den sista bilden?

#3
Mårten Carlsson
2012-03-23 19:04

Det finns ett antal A2 kvar i Finland så det är dit man får åka för att hitta en. Det finns eller fanns en A4 i Sverige som var i ett bedrövligt dåligt skick, ett skogsvrak Mano Forsman i Ö-vik tog sig an. Men den var ute på annons för en del år sedan, vet iten vad so hände med den sen. Den var ett totalvrak, men lär tydligen varit den enda kända A4.an kvar i världen. Som sagt dessa köptens/leasades med förebehållet att de skulle gå tillbaks till fabriken för skrotning...

#4
Mikael_
2012-03-23 20:45

Tror den rostiga från Sverige är såld till Finland. Har sett bilder på den nånstans på nätet.

#5
Mikael_
2012-03-23 21:03

Här finns några bilder.
Kolla under rubriken "Projekti"
http://www.checker.fi/galleria.php?lang=en

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.