Nästa artikel
Chefen för jänkar-Saaben: ”Den fick ett ljummet mottagande”
Reportage

Chefen för jänkar-Saaben: ”Den fick ett ljummet mottagande”

Publicerad 1 januari 2022 (uppdaterad 1 januari 2022)
Uppdraget: Fixa design och chassi – utan att det kostar för mycket.

En av de mest udda Saabmodellerna någonsin var 9-7X – en ”saabifierad” version av rambyggda och fyrhjulsdrivna Chevrolet Trailblazer med V8-motor.

I senaste utgåvan av Saab Cars Magazine, som görs i nära samarbete med Saabmuseet i Trollhättan, finns ett långt reportage om den underliga modellen som faktiskt blev verklighet och såldes i USA.

Vi har även intervjuat Kjell-Åke Eriksson som var planeringsansvarig. Enligt honom tyckte många amerikanska Saabköpare att modellerna var för små och det var så tanken på 9-7X föddes.

– Mitt uppdrag tillsammans med några Saabkolleger blev att börja utarbeta specifikationen för det som skulle bli 9-7X och att få produkten mer ”Saabish”. Prioriteringen var både exteriört, interiört och att få så mycket chassituning som möjligt utan att det kostade för mycket, säger han till Saab Cars Magazine.

Kjell-Åke Eriksson var planeringsansvarig på Saab Automobile.

Att bilen inte såldes officiellt i Sverige berodde bland annat på att den inte hade klarat fem stjärnor i krocktest hos Euro NCAP. Inte heller i USA blev det någon försäjlningssuccé.

– Det var ett ljumt mottagande, det gick inte att tvätta bort att det var för mycket ”carry over” från andra GM-produkter, säger Kjell-Åke Eriksson.

Köp tidningen och få den bekvämt levererad direkt hem – klicka här.

Saab Cars Magazine #7

SVERIGES SAABTIDNING!

Ur innehållet:

Saab 96 Grupp 3
Arg, snabb och rå. Stödföreningen gjorde alla rätt. 

Saab-O-Rama
Mysteriet med bakljusen från 92A löst?  

Ingen rök utan olja
Sliskiga på insidan, snygga på utsidan. Oljeburkarna.  

Saab 96 Sport 1964
Segrare i karamellodiktogrammisgalan. Vilken bil!  

Så många finns kvar!
Hård utskrotning av Saabar i Sverige. Det är nu du ska leta efter fina överlevare.  

Saab 92 och 95 husbil 
En historia så osannolik att den inte går att hitta på. Allt om Sveriges knasigaste Saabar.

När Gyllenhammar ville ha Saab 
Så nära var det att Volvo och Saab blev ett.

Projekt 92.019 
Inte mycket till golv i vår projektbil. Men det finns ju svets.  

Köp en Sonett II 
Tvåtakt eller V4. Hur mycket ska de kosta? 

Älskade Saab 90
Historien bakom det stora klippet + lågmilaren!

På drift i en Saab 95
Oändliga arbetsresor och anonyma industriområden. En kamera. En Saab 95.  

Äntligen gummimattor!
Nu nytillverkas den mest eftersökta reservdelen. Men hur många varianter fanns det egentligen?
 
Saab 900S – uppdatering
Först lagar Julle tankmätaren. Sedan byter han slutväxel. Steg för steg, rena äventyrsberättelsen.

Saab 96 V4 1968
Behaglig och väldoftande. Roland Vidarsson njuter av lugnet som bara en fin original V4 kan ge.

Biffigaste Saaben – 9-7X
Släpp snacket om äkta Saab. Vem kan motstå en herre­jösses Corvettemotor och fyrhjulsdrift? 

Polisens alla Saabar
Från tvåtakt till sista 9-5:an – inklusive 95 och Saab-Lancia 600! Den svenska polisen älskade Saab! 

Maptun vässar Saab
Men de får också fart på blinkersen och kan det här med klassiska reservdelar. 

Du kan också köpa tidningen i butik. Klicka här för att hitta försäljningsställen nära dig.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.