Bild
Nästa artikel
Chevrolets okända kraftpaket - Z16

Chevrolets okända kraftpaket - Z16

Muskelbil

Chevrolets nya mid-size Chevelle kom rätt i tiden 1964. Den var syskonmodell till Pontiac Tempest, som ju var grunden för den vassa GTO. Chevroletdivisionen var inte sena med att undersöka möjligheterna att få Chevellen att gå fort den också.

Samlarutgåvan om Chevrolet - beställ nu!



Hundra sidor med de bästa Klassikerartiklarna om de stadiga bruksbilarna, de fenflashiga femtiotalarna, den framåtblickande Corvair, den tuffa Camaro och åttiotalsföretagarens drömtransport Chevy Van. Tidsspannet sträcker sig från 1930-talet fram till 1980-talet.
 



 

Chevelle kom på marknaden 1964, och senare halvan av modellåret så kunde man få den med 327"-motorn på 300 hästar och SS-paketet.  1965 kom den nya bigblockmaskinen 396" och med den fick man precis vad man behövde - Chevelle Z-16 var född.

Nu var det inte bara att trycka ner den stora bigblocken i Chevellen. För att tåla effekten från den stora motorn som i Z-16 kalldes mark IV, så byggdes dessa på cabrioletens styvare ram.

11 tums ventilerade bromstrummor, specialgjorda fram och bakvangsdetaljer , 12 tums bakaxel togs från de större modellerna och smalnades av.
Rejäla krängningshämmare installerades och funkade så bra att diffspärr i bakaxeln inte behövdes.
Med 3:31 i utväxling och räckte för att skicka iväg bilen från 0-100 på 6,5 sekunder, kvartsmilstider talar om runt 15 sekunder.
Mark IV motorn var en civiliserad version av den så kallade ’mystery engine’ som med framgång körts säsongen 1963 i NASCAR-serien.

 

Chevrolets okända kraftpaket - Z16

Den speciella svarta panelen på bakstammen särskiljde Z-16 från de vanliga modellerna.

Den må varit anonym på utsidan men under skalet skiljde det sig desto mer.
Motorummet fyldes upp av en 375 hästars 396" som fick lite uppsnofsning med kromdetaljer och emblemen på skärmarna talade om vad man hade att göra med.

Chevrolets okända kraftpaket - Z16
Chevrolets okända kraftpaket - Z16

Z-16 kom bara i tre färger.  Röd, svart eller gul. Svart inredning med separata säten var standard.
AM/FM radio, bälten, stoppad instrumentpanel med varvräknaren ovanpå. Mark IV-motorn var varvvillig och räkneverket gick ända upp till 6000 varv och en hastighetsmätare graderad till hela 160mph. 

På pressfoton visades Z16 upp med vit inredning.
På pressfoton visades Z16 upp med vit inredning.

Namnet Z-16 kommer av den snustorra interna rubriceringen - RPO Z-16.
Det stod för Regular Produktion Order Z16 – så hette hela paketet till Chevellen i listan.

Z-16 var en officiell produktionsbil, fast den gjordes bara i en upplaga på 200 exemplar.
Samtliga verkar vara byggda perioden februari-mars 1965 och allihop försågs med ’mag wheel simulate’ navkapslar. (RPO N96)

Prislappen var rätt saftiga $3932 mot den vanliga Malibu coupéns baspris $2377.

Det gjordes nästan ingen reklam för den heller – djungeltelegrafen gick för dom köpare som skulle tänkas vilja ha en. . 

Chevrolets okända kraftpaket - Z16

Här är den allra första produktions-Z16. Den var gul med svart vinyltak och såldes till Dan_Blocker. just det - Hoss i bröderna Cartwright.
 

Andra celebriteter som tidiga Z-16 Cheveller öronmärktes för var racerförare som Phil Hill, AJ Foyt, Briggs Cunningham, samt Bob Peterson.
Vid sidan av de 200 stycken Z-16 coupéer så byggdes det faktiskt en cabriolet också.
Den gick till Bunkie Knudsen som då var chef för Chevrolet Motor division.

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.