Bild
Nästa artikel
Chilenska CX

Chilenska CX

Sydländskt

Citroen CX byggdes även utomlands i Spanien och Chile.

Långfranskan CX började produceras 1974 i Citroens fabrik i Aulnay, och där gjordes dom ända fram till 1991 då den redan hade avlösts av nya XM.  Mindre känt är dock att mellan 1978-84 byggdes den också i Arica i Chile. Okänt hur många som sattes ihop under de sex åren men den sålde förhållandevis bra i regionen. Detta torde vara den mest komplicerade bil som lejts ut på licenstillverkning, CX är inte kända för att vara lättskruvade.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Christian Carlsson
2013-06-04 21:53

Saknar min vita CX GTI 1985 som jag ägde mellan 1989 - 2001 och körde i ur och skur hela 15000 mil med. Under alla dessa år svek den endast två gånger pga ett trasigt batteri och ett startmotorhaveri - i övrigt ett klockverk. Svårskruvad och komplicerad? Nja enligt min mening genialt genomtänkt och inte alls också. Skruvade det mesta själv. Den knixiga handbromskonstruktionen krävde mycket regelbunden omtänksamhet kommer jag ihåg. Min var svävare var av fransk börd dock.

#2
dauen
2013-06-10 14:04

Den var säkert märklig och svårskruvad i mitten av 70-talet med mestadels längsgående motorer och bakhjulsdrift, massor av utrymmer kvar under huven, men idag kan den knappast sägas vara speciellt märkvärdig i det avseendet. Hydrauliken rostar ungefär som vilka andra bromsrör som helst, annars brukar systemet i sig inte ställa till problem. Styrningen har fortfarande ingen motsvarighet, och visst lite bökig handbroms (som man enklast misssköter genom att inte använda den), udda lösning med hjälpram och ordentlig hjulupphängning, men svårskruvad..?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.