Bild
Nästa artikel
Chryslers hundramiljonersbil

Chryslers hundramiljonersbil

Reklam

Inte bara bilarna utan även reklamen var vackrare förr.

Så här flott lanserades Chryslers nya modeller för 1955. Hela modellprogrammet hade gjorts om inom koncernen och detta hade kostat en hel del. Den helt nya designen var signerad Virgil Exner, och kom att presenteras som "the 100 million dollar look". Huruvida den siffran hade någon förankring i verkligenheten kan diskuteras, men utveckla nya modeller då som nu innebar enorma investeringar. Chrysler ökade dock sin försäljning från föregående års 105030 bilar till 15277 stycken detta år. Dodge och De Soto nästan fördubblade sina siffror.

Så investeringen och reklamkampanjerna föll nog väl ut, i samklang med Virgil Exners nya formspråk som kallades "forward look" . Men utvecklingen gick rasande fort på den här tiden, redan 1957 var denna design utdaterad och ersattes av nya modeller. Längre, lägre och bredare skulle det bli, och fenor kom på modet.  Bilarna runt 1955 visar tydligt kopplingen mellan det gamla och det nya, bulligheten från förr skönjas, och man ser rymdålderns extravagans har börjat växa fram, Exners forward look balanserar detta väldigt väl.  

 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Rikard Sundberg
2012-04-07 20:53

måsta ha tagit längre tid att göra reklamen än konstruera bilen:-)

#2
Micke R
2012-04-20 18:36

Stolt ägare till en Windsor De Luxe! Byggd i Nyköping och såååååååå ovanlig... Inte för mkt. krom, brukar likna den vid en förvuxen amazon. =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.