Bild
Nästa artikel
Citroën GS söderöver 1976

Citroën GS söderöver 1976

Reportage

I senaste numret tittar vi närmare på framtidsfolkbilen Citroën GS, så här framfusigt presenterades den i... Sydafrika!

Ett stycke kaxig reklam som inte är helt politiskt korrekt i dagens ögon, det var den nog knappt 1976 heller.

Citroën hade liksom många andra bilföretag egna sammansättningsfabriker i Sydafrika. 1973 började GS 1220 tillverkas i Pretoria och blev riktigt populär. Fram till 1980 tillverkades drygt 19 000 exemplar och modellen blev känd som  "the little Citroën".

Kommentarer

#1
Nisse Fält
2014-11-06 22:33

Härliga GS! Jag hade två, den första reste vi Europa runt i. Den andra har jag bara minnet av att köra utan fjädring och bromsar från Sollefteå till Östersund då hydralpumpen pajat. Det fanns ingen service i Sollefteå...

#2
Gunnar
2014-11-12 02:37

Min första bil! :)
En blekgul GS 1015 med svart skinnimitationsklädsel från 1971 för 1500:- 1982!

Det var första dagen på Jullovet och jag hade bestämt mig för att inte komma hem med tåg och buss denna dag! Jag sökte efter en Peugeot 204 Diesel eftersom ekonomin var studentikos och 204:an med Diesel bara fanns i Break (kombi) så man lätt kunde sova i bilen. Men ingen av de tre Peugeotsäljarna i Gula Tidningen den veckan svarade i telefon den eftermiddagen när skolan slutat så jag ringde på en annan drömbil istället...
"Den första bilen glömmer man aldrig! Alla andra blir bara en i raden, den första kommer alltid vara den första!" sa killen som sålde bilen och slog av 1000:- på priset och utfärdade en garanti på 6 månader! -Efter att köpet om 2500:- var uppgjort!

Lycklig som just en 18-åring med sin första bil åkte jag hem i en blekgul Citroën med gashydraulisk fjädring, luftkyld boxermotor, startvev, bromspedalen lägre än gaspedalen, handbroms/nödbroms mitt i panelen och bilvärldens genom tiderna bästa instrumentbräda!
Hastigheten och bästa bromssträcka presenterades i en förstoringslupp likt en badrumsvåg som ändrade färg i olika hastigheter så att man aldrig behövde titta på mätaren utan bara kunde se i vitögat vilken färg som lyste! Varvräknaren var utformad efter vridmomentet på motorn så man visste var man fick mest kraft!
Blundar jag kan jag känna doften i bilen från plastsätena och den luftburna, enormt snabba värmen. Höra motorljudet, blinkersljudet, tutan. Känna sätet omsluta mig, fjädringen omforma vägen, sommardäcken greppa på vintergatan.
Körställningen var perfekt, komforten oslagbar, den aktiva säkerheten och framkomligheten imponerande trots att jag bara fick smala sommardäck med på köpet!

Tyvärr var bilen dessutom helt rostfri så när min mor några månader senare när vi i skolan skulle åka till Afrika sa att eftersom vi inte hade nån parkering till min bil hemma så får jag väl sälja bilen! Ja då köpte en konstig man den helt oprutad fast jag dubblerat priset till hutlösa 3000:- helt enkelt för att han hade 7 rostiga GS:ar hemma och ville ha en bra kaross att bygga på så det spelade ingen roll att bilen hade den lilla motorn, att hydrauliken börjat läcka efter alla chockvågor i systemet av demonstrationer av hur fartgupp inte är något hinder i en Citroën, att inredningen var iskall på vintern och skulle bli brännhet till sommaren, att det inte var en Break utan hade en brevlåda som visserligen tog med sig kofångaren upp men lämnade fönstret på den annars halvkombiformade bilens bak kvar, att den inte hade dragkrok som alla andra Citroën, att den saknade vinterdäck, att den... Ja, jag kom inte på fler argument för farbrorn att inte köpa min bil så han gjorde det och jag såg aldrig den blekgula Citronen mer... :(

Efter det blev det två Renault 4, en Citroën 2CV och två DS:ar samt tre röda Renault 16 och en Citroën Visa GT, en Simca 1500 Break och en Renault 10 innan nästa GS kom in i mitt liv! En vit GSA Break som vi målade svart med roller och som snabbt kompletterades med en metallicblå GSA X3!
Men pappa bytte sin Peugeot 504 mot en silvergrå GSA Pallas med soltak kort efter min blekgula förstabil försvunnit med den konstiga farbrorn! Sen köpte han CX Athéna och CX GTI efter att hela sitt liv kört Peugeot så den blekgula Citronen var måhända inte länge i vår familj men hon startade en tradition som gjorde att vi blev kallade Citroengblom på pappas gamla Peugeotverkstad efter några år...

Citroën GS/GSA är världens mest avancerade folkbil! En bil som nästan ingen bevarar! Inte jag heller...

-Lika lite som sonen bevarar sin förstabil, en grön Xantia!
Xantia är nutidens GS, högtekniologiska, välutrustade, pålitliga och en komfort som gör att vi kan lägga skattepengarna på viktigare saker än vägunderhåll samt billiga som om dom skall till skrot trots att dom är besiktigade och välvårdade!
Men vem sparar på en Xantia? Inte ens Xantia Activa med Turbo eller V6:a är dyra eller vårdas särskilt ömt. Lika lite som vi gjorde med GS, inte ens med GS Pallas eller GSA X3!
Annat var det med DS och CX, och annat är det nu med XM och C6...

-Vive la GS/GSA!

#3
Oscar G
2014-11-12 12:01

Tack för härliga berättelser om härliga bilar, Nisse och Gunnar!
Åkte själv en del GS genom att min kusin under ett antal år hade två efter varandra.
Det tog dock slut sedan han flyttat upp till Norrland, och en dag blev stoppad av polisen med GS nr 2.
"Du", sade den vänlige polismannen, "den här håller bestämt på att återgå till naturen!"
Det blev inget körförbud på plats, men medförde ändå ett snabbt avslut av hans GS-epok.

Men ränderna går aldrig ur. Nyligen tillbaka i södra Sverige efter flera årtionden, med en 2CV i partiklar med i flyttlasset, var en av hans första åtgärder att för en spottstyver köpa en gammal Xantia som bruksbil...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.