Bild
Nästa artikel
Convairs dubbeldäckare

Convairs dubbeldäckare

Bevingat

Den här bjässen heter XC-99 och föregick Airbus 380 med dubbla däck med sådär 60 år.

Convair XC-99 var utvecklad ur bombaren B-36 och tänkt som i första hand transportplan, och det fanns en tanke med att göra en civil passagerarversion av den också. XC-99 delade vingar, och övrig layout med B-36 men hade en mycket mer tilltagen flygkropp. Måtten var enorma med lite över 70 meter vingspann och 55,6 meter i längd. Detta var och är det största landbaserade kolvmotorplan som byggts, bara Hughes Hercules var större, men det var ju ett rent sjöplan.

 

XC-99 flög första gången i november 1947,och togs i tjänst av US Air Force 1949. Det byggdes bara en enda av denna gigant, och den fick tjänstgöra flitigt fram till 1957 när den togs ur tjänst efter 7400 flygtimmar. Den civila varianten Convair 37 som skulle kunna ta 204 passagerare och även hade förhandsbeställts av Pan American kom dock aldrig att byggas.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Håkan Gustavsson
2013-04-17 08:29

-Mäktigt och stort! Och med högst supekta motorer därtill...
Men novis som jag är när det gäller flygplansmotorer så skulle jag behöva hjälp med innebörden av att vara "största landbaserade kolvmotorplan"?
Någon vänlig själ???

#2
Mårten Carlsson
2013-04-17 09:52

Den är det , jetplanen kom i den här tiden och konkurrerade ut kolvmotorerna så det har aldrig funnits någon nytta av att bygga en propellergigant efter det.
Motorerna var P&W R-4360, 28 cylindrar och 3500 hästkrafter vardera.
Den åttamotoriga Hugnes Hercules (likadana R-4360 motorer) var ett par nummer större men den var ju en ren flygbåt som sagt. Motorerna är inbäddade i vingen och driver var sin skjutande propeller bakåt.

på B-36 kompletterade man även med fyra jetmotorer för extra boost "Six turnin' four burnin" som man sa. Eller de piloter som fick motorproblem med denna konfiguration uttryckte det istället "two turning, two burning, two smoking, two joking, and two more unaccounted for"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.