Bild
Nästa artikel
Cord och Clipper

Cord och Clipper

Svar på nöten

korrekt svar kom ju rätt fort, bilen är en Cord 810 och planet en Martin M130 Clipper

Två samtida storheter, Corden ritad av Gordon Buehrig blev en stilikon redan som ny. Den aktuella bilen är en 810 sedan, 812 hade ju kompressor och känns igen på sina kromade avgasrör ut genom huven. Sedanen fanns i två varianter, Beverly och Westchester. Skillnaden på dom är att den sistnämda hade ett brett armstöd i baksätet som gjorde den fyrsitsig.

Cord har presenterats närmare här innan och mer om det finns i länken till höger.

 

Det enorma planet, eller rättare sagt flygbåten förtjänar också en närmare presentation. Flygbåtarna regerade trafiken på 1930-talet, det praktiska med dessa vidunder var att man inte behövde anlägga dyra flygplatser, utan använde befintliga hamnar. Trots sin storlek kunde de inte ta särskilt många passagerare och att resa med en ”Clipper” var en mycket dyr historia. Å andra sidan låg service och lyx på en mycket hög nivå. Pan Am efterlyste en stor flygbåt för långdistansflygningar och Martin Company i Baltimore åtog sig uppdraget. I november 1935 sattes första planet i trafik och totalt byggde man tre av dessa bjässar åt Pan Am. Dom tre kom att bli kända som China Clipper, Hawaii Clipper, och Philippine Clipper. Det var en stor maskin, närmare 40 meter över vingarna och en längd på 27 meter. Inuti fanns plats för uppåt nio besättningsmän och passagerarantalet kunde variera från 18 till 36 beroende på rutt. Fyra 860 hästars Pratt&Whitney Twin Wasp motorer stod för framdrivningen som skedde i modesta 200 kilometers marchfart.


 

Styckpriset för en Clipper uppgavs till 417 000 dollar 1936, och att flyga med någon av dessa tre Clippers var få förunnat, en biljett kostade närmast astronomiska belopp. Passagerare var dock av sekunda ordning, främst post och kurirplan som även hanterade mindre gods i Stillahavsregionen. Dessa saga blev dock ganska kort, Hawaii Clipper försvann mellan Guam och Manilla 1938. När USA drogs in i kriget blev de resterande två inkallade till militärtjänst. Dom kunde hålla sig i luften i över ett dygn i sträck och nå över 500 mil, och fick tjänstgöra som trupptransport åt US Navy.

 

Philippine Clipper strök med i en olycka utanför San Fransisco 1943. Den sista av de tre havererade på en civil flygning för Pan Am utanför Trinidad i januari 1945, med destination Leopoldville, Belgiska Kongo. Och detta kan sägas vara slutpunkten för dessa havens och luftens jättar, för i efterkrigstiden kom de att vara överflödiga. Kriget hade tvingat fram utvecklingen av tunga landbaserade bombplan, och lufthamnar dimensionerades för dom. Framtidens civilflyg kom att utvecklas efter den evolutionslinjen, och de magnifika flygbåtarna hamnade i bakvattnet.

Taggar: Reportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.