Nästa artikel
De första Toyotorna
Svar på nöten

De första Toyotorna

Publicerad 25 mars 2012 (uppdaterad 26 mars 2012)
Fredagens nöt var en bil från en liten okänd vävstolsfabrikant i ett avlägset land, 1951 låg Japan långt borta och Toyota var helt okända för de flesta. Toyopet SF hette modellen.
Toyota som idag är världens största bilproducent var en gång en ganska blygsam tillverkare.
Industrialiseringen kom mycket sent till Japan, och någon egentlig biltillverkning att tala skedde inte förrän in på 1930-talet. Toyoda som en ursprungligen tillverkade vävstolar och maskiner till textilindustrin, hade startats av Sakichi Toyoda 1918. På 1930-talet hade man börjat bygga motorer främst för att driva sina egna produkter, och därifrån tog man steget till att ge i kast med att bygga en egen bil, och en Toyodas fabriker ställdes i ordning för detta 1934, och två år senare rullade de första Toyoda model AA ut från Kariyafabriken utanför Tokyo. 
 
Här byggdes personbilen AA och senare AB och AC som var starkt influerade av den amerikanska Airflow-designen samt en mindre lastbil som hette DA. Tillverkningen var som sagt mycket blygsam, trots att man hade en rejäl fullt utrustad fabrik rullade bara 100 fordon ut från den premimäråret 1936. Följande år steg produktionen till 577 bilar.  
 
AA-modellen samt G1/DA lastbilarna var ganska konventionellt konstruerade och förebilden för chassit kom från Ford. Karossen var byggd helt i stål på ram, motorn var en sexa på 3,4 liter och 62 hästkrafter, treväxlad låda och trumbromsar runt om. Model AB var en öppen tourer på AA-karossen. Senare kom en lite modiferad modell AC som antas ha byggts enbart 1943.  Till skillnad mot nästan alla andra länder höll man igång personbilstillverkningen även efter krigsutbrottet. Men ändå var Toyodas produktion totalt sett väldigt blygsam. Från starten fram till 1943 byggdes runt 1600 modell  AA, 353 stycken av modell AB och ersättaren AC började tillverkas under 1943 men hann inte byggas i mer än  62 exemplar fram till febuari 1944, ytterligare ett 60-tal exemplar sattes ihop senare av reservdelar för arméns räkning.
Toyotas fabriker kom att utsättas för bombanfall, i July 1944 började bomberna falla dag och natt över tokyo med omnejd, Toyodas huvudfabrik var det sista målet att utsättas för ett bombanfall i krigsslutet, så sent som dagen före kapitulationen i Augusti 1945, en vecka efter bomberna över Hiroshima och Nagazaki. 
 
Efter krigsslutet var Japan helt lamslaget, kejsaren hade abdikerat, och för första gången i historien stod man under en ockupation, nästan all industri och fabriker låg i ruiner. För Toyotas del innebar detta ett par års stillestånd och inte förrän 1947 kunde man i ny organisation kallad Toyota Motor Corporation, visa upp nya bilar som gick under namnet Toyopet.
Modell SA framstod som förvånansvärt modern, med rundad nätt kaross, individuell hjulupphängning runt om och nu användes en mindre fyrcylindrig motor, Man fick med amerikanskt tillstånd lov att börja producera dessa i begränsad skala, all industri under denna fas av återuppbyggnaden reglerades av segermakten, först 1949 släppte man restriktionerna helt på fordonstillverkning. Under 1947 tillverkade Toyota 54 bilar av den nya modellen SA. Året efter bara 21 stycken.  
 
Modell SB var en lätt lastbil som komplement till SA, 1948 byggdes tre prototyper som hette SC som inte kom i produktion, istället byggdes SA fram till 1952 i total 215 exemplar. Under perioden 1949-51 byggdes även en lite större bil baserad på SA som fick heta SD. Hösten 1951 presenterades SF som kom att ha lite olika utseenden samt en lätt lastbil som fick heta SG, dessa byggdes i ganska liten omfattning fram till 1954.
 
1953 började det likna något, R-serien presenterades och man visade att man nu kunde hänga med i den moderna industrin, RHN och RHK var fyrdörrars sedaner som främst var tänkt för taxibruk, privatägda personbilar var alltjämt en mycket sällsynt företeelse. Dessa R-modeller vidareutvecklades 1955 till serierna RR och RS, med tillnamnet Master respektive Crown. Det var med dessa två ändå ganska oansenliga modeller som kom att staka ut vägen för framtidens Toyota, 1955 var också året de första Toyopet-bilarna som de ännu hette, exporterades till Brasilien, året efter etablerade man sig i Thailand, och även en del bilar skeppades till Etiopien.

I augusti 1957 anlände den första Toyota Crown för utvärdering till USA och i oktober samma år bildades Toyota motor sales USA corporation som med en miljon dollar i stöd, kunde börja sätta upp återförsäljarnät i Kalifornien för distribution av bilar med start 1958.  Samtidigt hade man också etablerat sin första sammansättningsfabrik utomlands, i Brasilien. Sedan följde liknade fabriker på Filippinerna, Thailand och Australien, på Europamarknaden dök Toyota upp först i Danmark 1962.
På mindre än ett decennium hade man gått från en liten blygsam tillverkare med en produktion på ett par hundra bilar främst för efterfrågan på egna taximarknaden, till en multinationell koncern. Idag är Toyota världens största tillverkare av motorfordon, rekordåret var 2007 då 9,5 miljoner bilar världen över byggdes i Toyotas regi.

model AC 1937

model BA byggdes bara i 17 exemplar , troligen 1943.

model BC var påtagligt lik en Chevrolet, bara 2 eller tre stycken lär ha byggts 1943 eller 1944.

Första efterkrigsbilarna Toyota visade upp 1947 SA och SB

Toyota SBP 1948

1949 Toyota SD 1949

Toyota SF 1952

Toyota RR Super 1953

Crown RS 1955 innebar Toyotas första stapplande steg på exportmarknaden.

RR Master kom samma år och tillverkningen började ta fart på allvar, efterföljaren 1957 hette Corona eller Tiara beroende på var den såldes och lade grunden för Toyota internationellt.

Tidig USA-annons för Toyopet Crown.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.