Bild
Nästa artikel
De okända Mercedes 190-modellerna

De okända Mercedes 190-modellerna

Schulz Tuning

Mercedes 190 var en av de trendigaste bilarna som gick att uppbringa under 1980-talet. Minstingen bjöd på ett utseende som nästan var identisk med de stora Mercedes-modellerna. Den som ville ha något annat än en sedankaross kunde vända sig till Schulz Automobile.

Klassiker 3/2020 – beställ den direkt hem till brevlådan!

Stor köpguide till Mercedes-Benz 190. Dessutom den hemliga Volvo 1560 med V8, Opel Ascona B, Rover 10, japanspaning, Mini 1275 GT och hur du lyckas med bilforskning.

Beställ Klassiker 3/2020 direkt hem till brevlådan – frakt ingår i priset!

Det var i oktober 1982 som Mercedes presenterade 190. Den nya minstingen blev snabbt en statussymbol bland de allra mesta trendmedvetna. Under utvecklingsarbetet hade det funnits planer på att erbjuda flera olika karossvarianter men till slut gick Lill-Mercan enbart att få med fyra dörrar. Den som sökte efter mer spännande former fick därför vända sig åt annat håll men där var utbudet minst sagt generöst. Nästan alla tuningföretag hade sin egen tolkning på 190 och de allra mest intressanta kandidaterna stod garanterat Schulz Automobile för.

CW 311, ibland även kallad för BB-Mercedes CW 311, byggde på komponenter från Porsche och Mercedes. Modellen presenterades 1978 och utvecklades av Eberhard Schulz och Rainer Buchmann som till vardags drev den berömda tuningföretaget "bb". På bilden poserar F1-stjärnan Niki Lauda bredvid prototypen.
CW 311, ibland även kallad för BB-Mercedes CW 311, byggde på komponenter från Porsche och Mercedes. Modellen presenterades 1978 och utvecklades av Eberhard Schulz och Rainer Buchmann som till vardags drev den berömda tuningföretaget "bb". På bilden poserar F1-stjärnan Niki Lauda bredvid prototypen.

Verksamheten började nere i en västtysk tvättstuga i slutet av 1960-talet. Där hade en man vid namn Eberhard Schulz tagit fram en Ford GT40-inspiererad sportbil kallad Erator GTE. Denna skapelse blev startskottet för hans sportbilsmärke Isdera som under kommande decennier skulle komma att producera några av de allra mest uppseendeväckande sportbilarna.

Verksamheten började nere i en västtysk tvättstuga

Parallellt började han bygga upp de bägge företagen Schulz Tuning och Automobile som erbjöd allt från enklare kjolpaket till helt egna karossvarianter på diverse statusbilar. Mercedes S-klass i limousine-utförande byggdes på löpande band men även en och en annan förlängd Range Rover samt en kombivariant på BMW 5-serien av E28-generationen knackades fram i den lilla fabriken.

Schulz Tuning erbjöd Mercedes 190 både som en CE Coupé och...
Schulz Tuning erbjöd Mercedes 190 både som en CE Coupé och...
... som en fyrsitsig cabriolet!
... som en fyrsitsig cabriolet!

De allra mest flitigt ombyggda modellen var dock Mercedes 190. I programmet fanns allt från en cabriolet till en coupé med en femliters V8 men även ett tredje alternativ gick att beställa. På Genèvesalongen 1987 stod en mycket speciell sak med tilläggsnamnet City i företagets monter. En 190-kaross där bakdörrarna avlägsnats, hjulbasen kortats ner och bakdelen byggt om med en halvkombilucka. Den observanta besökaren noterade att flera delar inklusive bakljusen och den modifierad bakluckan plockats från storasyskonet S124. Under huven satt dessutom en rak sexa på 2,6 liter.

Med extremt korta överhäng och en rejäl halvkombilucka påminde Schulz City inte om något annat i Mercedesvärlden.
Med extremt korta överhäng och en rejäl halvkombilucka påminde Schulz City inte om något annat i Mercedesvärlden.
I jämförelse med en Schulz City framstår en Volkswagen Golf MkII som väldigt spartansk.
I jämförelse med en Schulz City framstår en Volkswagen Golf MkII som väldigt spartansk.

Tanken på en Mercedesmodell som ett lyxigare alternativ till en Volkswagen Golf gick dock inte hem och eftersom priset dessutom var relativt högt tillverkades enbart ett fåtal bilar. Att Mercedes 190 blivit så framgångsrik handlade delvis om att modellen nästan såg ut och kändes exakt som de större modellerna.

De okända Mercedes 190-modellerna

I nummer 3/2020 av Klassiker provkör vi en extremt fin 190 E som trots närmare 20 000 mil känns och ser ut som en ny bil. Dessutom gör vi en djupdykning bland fällor och fel för att vägleda dig till det perfekt exemplaret – oavsett om du är på jakt efter en konventionell fyrdörrarsmodell eller kanske någon av de mer udda karosserna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.