
På 30-talet hade den unge Philippe Barraude inte det så lätt hemma i Schweiz. Att vara född välbärgad så var pengar aldrig något problem. Inte så heller för alla hans lika välbärgade kompisar som var jet-set livets okrönta kungar i trakten. Deras territorium var Schweiz riviera, sträckan mellan Montreux och Lausanne som kantades av exklusiva klubbar och kasinon. Phillipes vänner körde alla exklusiva lyxåk som Bugatti, Delahaye, Bentley och liknade med specialbyggda karosser.
Philippes problem var inte att försöka hänga med i deras svängar, utan hur man skulle bräcka dom. Tuff uppgift för en ung playboy, men han hittade ett sätt.
Det var inga problem heller för Edelweiss garage att skaffa fram ett naket chassi åt den unge gentlemannen och sen var det bara att kontakta plausibla karossmakare i Europa att åta sig jobbet.
Nu förhöll det sig så, att dessa dels hade mycket att göra, och dels låg för långt bort. Philippe var otålig, han ville ha sin nya bil fort. Så uppdraget gick till en liten rätt okänd karossmakare på hemmaplan, Willy Hartmann i Lausanne.
Bilen kördes fram till krigsutbrottet då bensin ransonerades och även om man hade hur mycket pengar som helst så blev det problem att föda alla sexton cylindrarna i den jättelika bilen.
Inte förrän 1949 dammades den av och registrerades igen, nu försågs den även med ett par extra ventilationsluckor då V16 motorn hade innan visat tendens att gärna gå varm. De orangea fälten lackades nu ljusblåa istället.
Men nu renoverades Hartmann-bilen, mycket gjordes efter gissningar på många bitar försvunnit, och bilen vart i dåligt skick inte bara efter första kollisionen utan bulig av många mindre grundstötningar under brukstiden. Sen fick en fransk samlare korn på den och 1972 bytte renoveraren Cadillacen jämt mot en Hispano Suiza, och nu försvann Cadillacen till Frankrike.
Påföljande år var den med på den stora bilauktionen Barret-Jackson i Scottsdale med ett utropspris på 485000 dollar! (no sale)
Under de kommande åren skapades de flesta av myterna bakom Cadillacen, för någonstans på vägen hade även Hartmanns emblem som satt på instrumentbrädan bytts ut mot ett falskt Figoni&Falashi-emblem. Den var ute flitigt på annonser i exklusiva tidningar, Där den ofta refererades till att vara byggd av Figoni&Falashi, men även att bilen kom från Saouthchik, eller bådadera.
Mycket är höljt i dunkel om bilen under denna tid när spekulationerna gick som högst, både historie och pengamässigt. Den skall ha bytt ägare några år senare för 750000 dollar, rejält prutat mot de 3,5 miljoner dollar som den synts för i Hemmings.

Originalbild från 1937 vid leverans.

Philippe med nyförvärvet, här får man en uppfattning av bilens enorma proportioner.

Det finns inga färgbilder på bilen alls från den tiden, men här är en modell med rätt kulörer. Här ser man också att grill och kofångare, var annorlunda, jämte de små kofångarna,

Som den såg ut under sextiotalet när den stod ute på en bakgård i Gilly.

1977 fanns bilen i Frankrike pch såg ut såhär efter tredje renoveringen


Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.