Bild
Nästa artikel
Det började med cyklar

Det började med cyklar

Svar på nöten

Klassikers läsare är absolut inte ute och cyklar, ganska snabbt kom ni på rätt spår.

Ja den här nöten gick ju galant också, Sture A spikade in rätt svar att det handlar om cyklar. Opel, Singer och Pierce-Arrow var tidigare cykelfabrikanter innan de slog sig på biltillverkning, utom Toyota som tillverkade vävstolar.

 

Först är det ju en Opel Rekord Caravan från 1953, Opels första bilar byggdes 1899 men firman hade grundats redan 1862. Då som en symaskinsagentur, 1886 började man bygga cyklar och Opel var tidigt ute med en "säkerhetscykel" vid den här tiden var höghjulingen på modet, men den konventionella cykeln kom snabbt att visa sig mer praktisk, och cykeln slog igenom på allvar under 1890-talet. Opel byggde över 2,5 miljoner cyklar fram till det att cykeltillverkningen såldes till NSU 1936.

 

Nästa bil är en Pierce Arrow Silver Arrow från 1933. George N Pierce var tidigt ute i både bil och cykelsvängen. 1896 började han bygga cyklar av modernt snitt i sin manufaktur i Buffalo, New York. Med Pierces cyklar kom en rad innovationer som fjädrad framgaffel, navbroms med mera. 1901 följdes det upp med automobilproduktion. 1906 delades firman upp i Pierce Cycle Company som kom att bygga cyklar fram till 1918 när det köptes upp av Emblen , en annan tillverkare i samma delstat. Dom kom dock att behålla Piercenamnet fram till 1940


Bilarna blev kända som lyxiga dyra vagnar under namnet Pierce-Arrow och dessa byggdes fram till 1938.

 

Nere till vänster en Singer Gazelle från 1958. George Singer började göra cyklar i Coventry redan 1874, från 1901 kompletterade man detta med trehjuliga bilar i liten skala. Bilen och motorcykeln kom som i så många andra fall konkurrera ut cykeln som transportmedel, och Singers cykeltillverkning upphörde redan 1915. Biltillverkningen kom att fortsätta fram till 1970. Det välkända symaskinerna från Singer hade inget med detta att göra. Det företaget skapades av Isaac Merrit Singer i New York 1851, och lever kvar än idag.

 

Och svarte petter i den här kvartetten är ju då Toyota Celican, Toyota grundades 1918 för att tillverka större maskiner inom textilindustrin, industriella vävstolar och även motorer för att driva dessa. Toyotas tidiga steg i bilbranschen skrevs tidigare om här: http://www.klassiker.nu/reportage/de-forsta-toyotorna-2865

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Håkan L
2012-12-23 20:51

Ska vi vara riktigt petiga så är Rekord Caravan av årsmodell 1955.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.