Bild
Nästa artikel
Det var droppen för luften

Det var droppen för luften

Reportage

Traditioner kan vara starka. För Volkswagen dröjde det ända till åttiotalets början innan de övergav luftkylningen i transportbilarna. Men då fick vi veta att vattnet var källan till allt gott!

Luft fryser inte. En gång i tiden framhöll VW luftens fördelar – ja, luften kokar inte heller. Men alla som kört en gammal bubbla vintertid vet att det kan vara si och så med värmen. Och det fanns en anledning till att Eberspächer-värmarna satt där…

Det var droppen för luften

När Volkswagen som allra flitigast framhöll luftens storhet var förstås när det kändes gammaldags, bland alla modernare konstruktioner som använde vatten både för kylning och för att flytta in värmen i kupén.

Det var droppen för luften

Vattenkylningen kom förstås även hos VW, men på ett område vidhöll de – och det var i bussarna, pickuperna och skåpbilarna. När kantiga generation 3 (T3) kom i slutet av sjuttiotalet fanns fortfarande inte en droppe vatten med i bilden – men det var på gång. Inte bara för att komma ikapp omvärlden utan för att avgaskraven skärptes; man skulle inte kunna bygga tillräckligt rent och bibehålla luftkylningen.

Det var droppen för luften

I den svenska broschyren från 1983 framhåller Volkswagen vattnets goda inverkan på flera områden. Med den nya 1,9-litersmotorn blev Transportern starkare, varmare, tystare och snålare.

Det var droppen för luften
Det var droppen för luften
Det var droppen för luften

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.