Nästa artikel
Diamond T
Svar på nöten

Diamond T

Publicerad 11 april 2012
De flesta var eniga om att det var en Diamond T i fredagens upplaga av nöten.

Däremot är det fortfarande höljt i dunkel exakt vilken modell det handlar om, sifferkombinationerna var otaliga som talade om bilarnas specifikation, men just denna är av typen COE vilket innebar Cab over Engine, som ett nytt sätt att bygga lastbilar på vid tiden då denna variant lanserades 1938. 

Diamond T började bygga personbilar 1905 men detta upphörde redan 1911 och från dess satsade man helt på tyngre fordon. Många modeller kom att användas inom militären,och på den civila sidan var Diamond T känd som "the Cadillac of trucks" med ganska påkostade och gedigna modeller. I slutet av 1940-talet köptes man upp av White, som även absorberade Autocar, Reo och ett par andra mindre tillverkare. Inom White kom Diamond T leva vidare med egna modeller fram till 1967 då man slog ihop det med Reo till Diamond-Reo Trucks Division.

1971 köptes det loss från White av en privat entreprenör, Francis L. Cappaert i Alabama, som drev tillverkningen fram till 1974 när man gjorde konkurs. Nu hamnade Diamond Reo istället hos nya förvaltare, och tillverkningen  återupptogs, nu i Harrisburg. Diamond Reo kom att forsätta tillverkas i ganska liten skala, man erbjöd i princip en enda modell som hette C-116 Giant, och produktionen rörde sig om något hundratal per år fram till 1995.

Vår kunnige Bo legelius bidrog med det här svenska reklambladet från 1938. Här kallas den "Bulldogg" vilket mer var ett samlingsnamn för alla frambyggda lastvagnar här då.

1950 Diamond T 520H var en elegant lastbil, the Cadillac of trucks.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.