

Fasaden är stilrent svart på det nybyggda huset i ett industriområde i Uppsala. Lokalen man först kommer in i är inte så stor, men samlingen av bilar som står här är bara… helt överväldigande! Jag vet inte riktigt hur jag ska organisera mina sinnesintryck, det får bli i bokstavsordning. Här står BMW M1, Chevrolet Corvette med delad bakruta, Lamborghini Countach, Maserati Bora, Mitsubishi Lancer Evo VI och Renault 5 Turbo 2. Det var bara några och då har jag inte nämnt alla Porsche och Mercedes-Benz som finns här.


I en avdelning med klassiska Ferrari finns en skylt med texten ”Motikon preserve”, bilarna ingår som inventarier men är inte till salu. Ett skäl till det är en av grundarnas bakgrund hos Ferrari-importören Autoropa. – Det här är vår ägarsamling och långsiktiga lager, säger Henrik Westlund som är platschef. Vår avgränsning av bilar vi säljer är att de inte ska vara yngre än 20 år och inga Ferrari i dagsläget. Han drev tidigare företaget Premium Classic på Värmdö. Han har också arbetat på Autoropa tillsammans med Motikons vd Filip Larsson. – Vi satsar på att köpa in bilar och renovera dem själv och gör det till den nivå vi själva skulle vilja ha, säger Henrik Westlund. Om en kund vill ha sin bil renoverad kan vi ta hand om projektet från topp till tå.


För den som vill köra racing men inte vill äga någon tävlingsbil eller organisera ett team själv finns möjligheten att köpa plats i Motikons bilar på tävlingar som exempelvis går på Nürburgring och Spa. Man har köpt in flera Porsche 944 Turbo Cup-bilar som ska användas för den delen av verksamheten.


Allt här är otroligt snyggt, rent och har uppenbarligen krävt ekonomiska resurser som man inte brukar se i den här branschen i Sverige. En jämförelse med tyska Classic Remise ligger nära till hands.
– Vi har tittat på Tyskland och England och hur man jobbar med sånt här där, säger Henrik Westlund. Vi vill bli en samlingsplats för intresserade, och ser det här som en destination. Hur vi gör med regelrätta träffar här får växa fram.
I dagsläget är dock Motikon enbart öppet för besök efter överenskommelse till skillnad från just Classic Remise i Berlin.


I samma sekund som jag frågar om namnet så knäcker jag vad det betyder: Motor och Ikon sammandraget.
– Det finns mycket tanke bakom namnet. Det har en hårdhet som skavde lite grann i början, men det gör också att det har satt sig, säger Henrik Westlund.
Läs mer om Motikon i Klassiker nr 7/2022.


Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.