Nästa artikel
Drömfabriken i Uppsala
Reportage

Drömfabriken i Uppsala

Publicerad 2022-07-19 15:00
I Sverige finns det få bilverkstäder specialiserade på klassiska bilar och kanske ännu färre bilhandlare. Nyöppnade Motikon med bas i Uppsala är inte bara det, i verksamheten ingår också helrenovering, förvaring, historisk racing och resor med klassiska bilar.

Fasaden är stilrent svart på det nybyggda huset i ett industriområde i Uppsala. Lokalen man först kommer in i är inte så stor, men samlingen av bilar som står här är bara… helt överväldigande! Jag vet inte riktigt hur jag ska organisera mina sinnesintryck, det får bli i bokstavsordning. Här står BMW M1, Chevrolet Corvette med delad bakruta, Lamborghini Countach, Maserati Bora, Mitsubishi Lancer Evo VI och Renault 5 Turbo 2. Det var bara några och då har jag inte nämnt alla Porsche och Mercedes-Benz som finns här.

I en avdelning med klassiska Ferrari finns en skylt med texten ”Motikon preserve”, bilarna ingår som inventarier men är inte till salu. Ett skäl till det är en av grundarnas bakgrund hos Ferrari-importören Autoropa. – Det här är vår ägarsamling och långsiktiga lager, säger Henrik Westlund som är platschef. Vår avgränsning av bilar vi säljer är att de inte ska vara yngre än 20 år och inga Ferrari i dagsläget. Han drev tidigare företaget Premium Classic på Värmdö. Han har också arbetat på Autoropa tillsammans med Motikons vd Filip Larsson. – Vi satsar på att köpa in bilar och renovera dem själv och gör det till den nivå vi själva skulle vilja ha, säger Henrik Westlund. Om en kund vill ha sin bil renoverad kan vi ta hand om projektet från topp till tå.

För den som vill köra racing men inte vill äga någon tävlingsbil eller organisera ett team själv finns möjligheten att köpa plats i Motikons bilar på tävlingar som exempelvis går på Nürburgring och Spa. Man har köpt in flera Porsche 944 Turbo Cup-bilar som ska användas för den delen av verksamheten.

Allt här är otroligt snyggt, rent och har uppenbarligen krävt ekonomiska resurser som man inte brukar se i den här branschen i Sverige. En jämförelse med tyska Classic Remise ligger nära till hands.

– Vi har tittat på Tyskland och England och hur man jobbar med sånt här där, säger Henrik Westlund. Vi vill bli en samlingsplats för intresserade, och ser det här som en destination. Hur vi gör med regelrätta träffar här får växa fram. 

I dagsläget är dock Motikon enbart öppet för besök efter överenskommelse till skillnad från just Classic Remise i Berlin.

I samma sekund som jag frågar om namnet så knäcker jag vad det betyder: Motor och Ikon sammandraget.

– Det finns mycket tanke bakom namnet. Det har en hårdhet som skavde lite grann i början, men det gör också att det har satt sig, säger Henrik Westlund.

Läs mer om Motikon i Klassiker nr 7/2022.

Motikon

Grafikgatan 26, Uppsala

08-24 57 00

info@motikon.se

www.motikon.se

Klassiker 7.2022 med Kryssbilaga

Ur innehållet: 

Volvo GL 1981
Det såldes fler Volvo 240/260 i USA än i Sverige – där ansågs märket dessutom vara exklusivt.

E-bensin – en framtidsmöjlighet?
Bland andra Porsche satsar på att på syntetisk väg skapa en ersättare till det fossila bränslet. För bra för att vara sant?

Automobilia Abarth
Motortrimmaren Carlo blev synomyn med sportiga versioner av bland annat Fiat. Snygg logotyp också!

Vilket ladufynd! Ford Mustang 1985
Vilken frikostighet! Klassiker får en gratis Mustang-cabriolet. Nu gäller det bara att hitta den och dra fram den i ljuset!

Broschyren Fords lätta lastbilar
I den idylliska småstaden har alla entreprenör precis lagom stora och mycket söta arbetsfordon. 

Fullservice för klassikerägaren Motikon 
Förvaring, försäljning, renovering och service – i Uppsala slår nu en stor anläggning för klassiska bilar upp portarna.
 
Saabfestivalen 2022
Det blev bättre än någon hade vågat hoppas när Saabentusiasterna firade märkets 75-årsjubileum i Trollhättan.
  
Renault 4 Parisienne 1967
Flärd ryms även i liten förpackning: Läckra Parisienne är en är en R4 att drömma om.  

Moped Suzuki M12S
Välbyggd och med motorcykelkänsla men kanske aningen småväxt. I det närmaste förberedd för trimning...

Triumph Spitfire 1500 1980
Sista årsmodellen av sextioårsjubilerande Spitfire höll fortfarande stilen.

Klassikerguiden Austin A30/A35
Gullig i originalutförande, en ettrig utmanare i historisk racing. Fortfarande påfallande prisvärd!

Våra Klassiker
Calle köper Kadett, Carl sitter bättre i sin Alfa, Fredrik trivs in sin Koja och Claes låter 93:an möta Ursaaben.  

Läsarnas Klassiker
John hade inte hjärta att börja bruksköra med sin Volvo. Marcus njuter av allt det bruna i sin Cadillac, Rolf fick en gratis Saab och Lars-Inge kör en mycket ovanlig Hillman.  

Fixa själv Mercedes-Benz 220 1969
Motorrenovering, rostlagning och polering – steg för steg blir drömmen om att återuppleva farfars Mercedes verklig.

Evenemangskalender
Här har du det senaste om landets alla bilevenemang!

BMW 850i 1991
Konstruerad för att få hela världen att tappa hakan och fortfarande otroligt fascinerande. Är det läge att köpa en tolvcylindrig supercoupé nu?

Medföljer som bilaga: Kryss & Klur 2022

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.