
VS är duellen där två olika bilmodeller ställs mot varandra. Vi varnar för mycket låg konsumentupplysningsfaktor.
Började som...
Ford Scorpio: Ersatte 1985 den Granada som debuterat 1978menteknikenbehöllsistortsett oförändrad. Strömlinjeformen var inspirerad av lillebror Sierra som debuterat 1982 och längst bak fanns en av bilvärldens största halvkombiluckor.
Opel Omega: Ersatte 1986 Opels trogna modellnamn Rekord som funnits sedan 1953. Hyfsat märkesbekanta karossformer men Omega kunde vid debuten skryta med att vara en av världens mest aerodynamiska modeller, cd-värde blott 0,28.
Oavgjort!
Specialare
Ford Scorpio: Tingeltangelutförandet Ghia, förstås. Dess trogna Ford V6-motor var först på 2,8 liter, senare på 2,9. Scorpio Cosworth med fyrventilstopp var rökarversionen för den diskrete Fordföraren, först på 195 hk, senare 207.
Opel Omega: I GLS-utförande slapp man vadmalsklädseln från GL. Versionen man ville ha var förstås Omega 3000 som kom strax efter Omegas debut 1986, först med 177 hk (avgasstrypt till 156 i Sverige), senare den läckra 24V-versionen med 204 hk.
Oavgjort!
I kupén
Klassledande utrymmen i båda, men i Scorpios baksäte uppstod ofta torgskräck. Opels tredelade, fällbara bakre ryggstöd i sedanversionen var unika.
Oavgjort!
Dealbreaker
Ford Scorpio: Vid debuten var Scorpio ensam om att ha låsningsfria bromsar som standard – ett starkt argument för Årets Biltiteln 1985. Svårt att snacka bort men lätt att snacka om.
Opel Omega: Opel skröt om sin revolutionerande DSA-fjädring som säkerhets- och komforthöjande finess. Ännu vet ingen vad det betydde, men en kombiversion kunde Ford i alla fall inte erbjuda i början.
Oavgjort!
Livslängd
Imponerande kort brinntid för bägge. Scorpios bakvagnar var ofta skräp och Omega rostade noggrant för att inte vansläktas.
Oavgjort! (0-0)
Resultat: 4-4
Ford Scorpio 1985: En av få bilmodeller som förärats inte bara ett eller två ansiktslyft under sin levnad utan tre. Med tiden kom både sedan- och kombimodell. Försök hitta en överlevare i dag, Scorpio är stor bil för små pengar.
Opel Omega 1986: Rüsselsheims Audi 100 C3, utan att matcha dess finish eller materialkvalitet. Hög åkkomfort, bensinsnål och stora utrymmen – en rekorderlig familjebil som 1994 kom i ny generation. I dag kan ett köp vara klockrent.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.