
The Design
Jaguar S-Type: Din bakåtlutade, skridande butler på väg med morgonte och nystruken tidning. Fronten ligger farligt nära moralskandal av Edseltyp men tonades ned i faceliftversionen ovan.
Rover 75: Churchills okände sonson på hjul, en eminens i lagom tung överrock skräddarsydd i dyrt snitt och i en kvalitet som inte lyser i ögonen men som most certainly finns där.
Oavgjort!
The Tradition
S-Type: Vid salongsbrasan berättas skrönor om klanens Old Sport, 1963-68 års S-Type som förförde med sin individuella bakvagn, sitt utdragna bakparti och instrumentpanelens oöverträffade finsnickeri.
75: Rover P4 löd samlingsnamnet för en rad modeller som under olika sifferbeteckningar från 1949 och 15 år framåt blev synonymt med brittisk bilkultur av särskilt trygg sort. Doktorn kunde gärna komma i en ”Auntie”.
Oavgjort!
The Room
Fortfarande låg det träbitar, snygga mätare och inbjudande läder i ruinerna av engelsk bilindustri och det fanns designers som mindes hur allt skulle användas.
Oavgjort!
The success
S-Type: Det höll i drygt nio år, med diskreta face- och buttlifts. Drygt 290 000 exemplar tillverkades innan efterträdaren XF ersatte.
75: Knappt sju års produktion resulterade i drygt 211 000 exemplar innan den sorgligt segdragna konkursperioden tog över. Modellen fick senare nytt liv i Kina.
1 poäng till Jaguar S-Type!
The choices
Gott om varieties att välja bland i båda men Rovers skifte från fram- till bakhjulsdrift i V8- versionen tar priset.
1 poäng till Rover 75!
Resultat: 4-4
Jaguar S-Type: Ägaren Ford fanns i kulisserna även här, liksom till den begabbade X-Type. En begåvad designflirt och gjuten nutidsklas- siker är S-Type hur som helst.
Rover 75: Ägaren BMW strödde Tingelingstoft över sin engelske patient och fick till en ovanligt lyckad och personlig bil – som tog varumärket med sig ned i avgrunden. What a shame.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.