Nästa artikel
Duellen: Studebaker Scotsman vs Lloyd Arabella
Reportage

Duellen: Studebaker Scotsman vs Lloyd Arabella

Publicerad 2025-03-12 18:30
Upplåst för dig som prenumerant
För första – och sista – gången i historien drabbar Studebakers snikbil och Lloyds lyxbil samman i duell. De är rätt lika – på bild ...

VS är duellen där två olika bilmodeller ställs mot varandra. Vi varnar för mycket låg konsumentupplysningsfaktor.


Produkt, produktion

Studebaker Scotsman: En absolut Plain Jane, USA:s billigaste bil – 1 776 dollar var nästan 200 dollar lägre än för tvåan Rambler 6 och 400 dollar billigare än näst dyraste Studebaker. Scotsman fanns med två eller fyra dörrar, som utility sedan utan baksäte och som stationsvagn. Byggdes 1957-58 i 30 220 exemplar.

Lloyd Arabella: Udda förgrening i Borgwardimperiet, ett snabbjobb som utvecklades på 23 månader som bilen för den som vuxit ur lilla Lloyd 600/Alexander. Byggdes 1959-61 i 47 042 exemplar och som Borgward Arabella i ytterligare två år och knappt 1500 exemplar.

Oavgjort!

 

Motor och låda

Scotsman: Sidspis-sexa på 186 kubiktum och 101 hk. Treväxlad manuell låda, osynkad etta. Scotsman förekom också i polisversion, passande nog kallad The Marchal och hade då V8 på 180 hk. Bara 337 stycken byggdes.

Arabella: Längsmonterad vattenkyld boxerfyra på 897 kubik och ursprungligen 38 hk. Framhjulsdrift. Efter ett kort effekttapp till 34 hk kom hela 45 hk i de senare versionerna och pressade upp toppfarten till 133 km/h.

Oavgjort!

 

Förarmiljö

Helskum i Studebaker, med badrumsvåg som hastighetsmätare långt före Citroën. Mer tidstypisk stil i Lloyd. Svart växelpinne i Studebaker, kromad i Lloyd.

1 poäng till Studebaker Scotsman!

Utrustning

Scotsman: Nix. Scotsman hade ett solskydd, ett emblem (vänster bak), lackerade navkapslar, silvermålad grill och karossdetaljer, gummilister runt rutor, dörrklädsel av vinylklädd kartong, ingen bagagerumsmatta, ingen ljudisolering, ingen ...

Arabella: Vadderad instrumentpanel, dörrfickor, vindrutespolning, bagageutrymme med plåtavdelare mot kupén (Scotsman hade absolut ingenting bakom baksoffans rygg- stöd), nästan slätt golv för de åkande och inte mindre än tre kromade karossemblem.

1 poäng till Lloyd Arabella

 

Bakifrån

Kyrktornsbaklampor i tidens trend på båda. Studebaker är rätt lik en Chevrolet 1956, Lloyd har utpräglad panoramabakruta.

Oavgjort!

 

Resultat: 4-4

Studebaker Scotsman: Den totala motsatsen till det sena femtiotalets USA-excesser i formgivning, lyx och krom. En bil som till en början erbjöds i tre färger och kastades bort efter användning – men som nu stiger i pris och efterfrågan.

Lloyd Arabella: Typisk tyskt 1950-tal i formerna, med drag av DKW Junior, Hansa 1100, lilla Glas Isar eller varför inte Opel Rekord. Blev snabbt ökänd för att det regnade in i kupén, vilket påstods vara en följd av den korta utvecklingstiden.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.