Bild
Nästa artikel
Dunderklumpen 45 år!

Dunderklumpen 45 år!

Reportage

Mercedes självförtroende var på topp 1975. Trots att världen precis gått igenom en oljekris lanserades 450 SEL 6.9 med en V8 på 6,9 liter.

Specialutgåva Mercedes-Benz 1950- och 60-tal

De var lite dyrare än andra bilar men det kunde man räkna hem tack vare en överlägsen kvalitet. Bullen och Fenan utgjorde folkkära slitvargar medan lyx- och sportmodellerna var något att ­drömma om! Vi har samlat Klassikers bästa artiklar om Mercedes-Benz 1950- och 60-tal i en samlarutgåva på 100 sidor.
Beställ den enkelt hem till brevlådan – frakt inom Sverige ingår i priset!

M100 – det är inte bara en vanlig Mercedesmotor. Den är nästan lika omhuldad som alla högpotenta V8:or som kom från USA på 1960-talet. M100 tillverkades först till limousinen 600 och hamnade därefter i 300 SEL 6.3 som blev ett slags tysk motsvarighet till de amerikanska muskelbilarna. 
 

Dunderklumpen 45 år!

Mercedes-Benz S-klass med internkoden W116 introducerades 1972 men det dröjde tills 1975 innan en värdig ersättare till 300 SEL 6.3 började tillverkas. Presentationen av modellen skedde i Frankrike i maj 1975. 
 

Dunderklumpen 45 år!

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 hade en större version av M100-motorn. Motorn som var på 6 834 cc gav 286 hästkrafter och det räckte för att ta den 1 935 kg tunga bilen till 100 km/h på 7,4 sekunder. Toppfarten var angiven till 225 km/h.
 

Dunderklumpen 45 år!

Till Sverige importerades aldrig 450 SEL 6.9. Mellan 1975 och 1980 tillverkades 7 380 exemplar. 
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.