Bild
Nästa artikel
E10 – hot mot äldre bilar?

E10 – hot mot äldre bilar?

sås

Nu kan oljebolagen börja sälja E10, bensin med upp till 10 procent etanolinblandning. Är detta bränsle ett hot mot veteranhobbyn?

Sedan den 1 maj är det fritt fram för oljebolagen att börja sälja 95-oktanig bensin med en inblandning av upp till tio procent etanol. Bränslet kallas E10. Bakgrunden till lanseringen är givetvis miljöbetingad, detta är ett enkelt sätt att uppnå lägre utsläpp av koldioxid. Redan idag har vi fem procents etanolinblandning.

De flesta nya bilar klarar det nya bränslet. En modern motor med mycket datakraft gör en komplett omvärldsanalys innan den bestämmer sig för bränsle/luftblandning, tändinställning osv. Med etanol i tanken sjunker bränslets energivärde och mer brännbart material måste släppas fram för att uppnå en bra förbränning och god effekt. Detta är skälet till att etanolbilar drar mer bränsle.

Med äldre bilar kan det däremot bli problem, det har bland annat Motorhistoriska Riksförbundet MHRF uppmärksammat.

Tidiga insprutningsbilar och förgasarbilar kan få svårt att klara den magrare bränsle/luftblandningen. Resultatet kan bli spikningar, lägre effekt och misständningar. På en entusiastbil som körs hårt på bana kan detta leda till allvarliga motorskador, för mysåkarna som puttrar runt i landskapet går det oftast utan problem, det menar i alla fall MHRF.

Etanolen har även en frätande och upplösande effekt på vissa material. Bränsleledningar, förgasarmembran och annat kan påverkas med ökad risk för läckage och brand. Även gamla avlagringar kan lösas upp och sätta igen bränslesystemet.


Etanolen binder också vatten mer än bensin med svårstartade motorer och korrosion som följd. Att ha ett fräscht bränslesystem blir viktigare.

– Personligen tycker jag att bilentusiasten bör börja med att se över bränslesystemet och ha fräscha slangar och använda utprovade originaldelar som bränsle- och oljefilter, råder Peter Bäckström, chef på Saabs bilmuseum.

Branschorganisationen BilSweden har tagit fram en lista på vilka modeller som tål E10. För ägare av entusiastfordon är listan tråkig läsning – med några undantag. BMW har inga årsmodellsrestriktioner så länge inte motorn kräver 98 oktan. För Saab gäller att alla bilar från 1979 och framåt fungerar med E10. För äldre tvåtaktare är det ännu inte helt klart med hur ett större etanol­innehåll påverkar blandbarheten med tvåtaktsoljan.

– Vi håller på att ta reda på vad som gäller, säger Peter Bäckström på Saab. Vi har kopplat in en gammal expert – Nils-Gunnar Svensson – för att få fram fakta.

För Volvo gäller att det går bra från 1976 med undantag för S/V40 med GDI–motorn.

– Volvo har anpassat och sålt bilar på etanolmarknader som Brasilien sedan 70-talet, berättar presschef Bo Larsen på Volvo. Vi har använt den standarden på våra delar allt sedan dess, varför vi vet att bilarna även klarar E10, fortsätter Bo Larsen. Större delen av tillverkarna har dock en gräns runt år 2000, vilket gör att många entusiastbilar eller äldre bruks­bilar tvingas gå över till 98 oktan.

Att generellt säga vad som fungerar för äldre bilar är inte möjligt med mindre än att kontakta samtliga biltillverkare som får yttra sig om sina motorer, slangar, bränslepumpar och bränsletankar.

I Finland, Frankrike och Tyskland är E10 redan verklighet. Precis som i Sverige har den finska vagnparken en hög snittålder varför många inte kan tanka E10. Många bensinstationer har bara en cistern för bensin och resultatet har då blivit att man enbart säljer 98 oktan. Idag står E10 för endast 55 procent av all den bensin som säljs i Finland.

I Tyskland sades till en början det att de flesta bilar som körts på 95 oktan skulle klara E10. Men efter bara någon vecka kom det reviderade, inskränkta, listor från tillverkarna vilket skapade osäkerhet hos bilägarna. I mars hävdade tyska medier dessutom att en biltillverkare gått ut med en varning om att E10 kunde orsaka motorskador på framför allt äldre bilar.

Trots snabba besked från tillverkaren att detta inte gäller den bensinkvalitet som säljs i EU var skadan redan skedd och tyska bilister började bojkotta E10. Även efter en stor informationskampanj verkar bojkotten hålla i sig – mätningar visar att 85 procent av tyska bilister vägrar tanka E10.

Vad händer i Sverige då?
– Från 1 maj i år är det möjligt att sälja E10 i Sverige, berättar Ulf Svahn, VD för Svenska Petroleuminstitutet som representerar oljebranschen. Min uppfattning är dock att lanseringen tidigast kan ske till hösten då vi byter till bränsle av annan kvalitet inför vintern.

De bränslebolag vi talat med bekräftar den något fördröjda lanseringen.

– Bil- och oljeindustrin håller just nu på att tillsammans ta fram en standard för det nya bränslet, berättar Åsa Håkansson, produktansvarig på Statoil. Vi måste uppfylla vissa normer för att garantera bland annat hållbarhet på motorer och bränslesystem. Detta arbete är inte klart förrän i höst. Samma arbete pågår i Europa där det beräknas vara klart under 2012.

Inte heller Preem tror på en lansering i år.

– Det kanske dröjer ända till 2013 innan allt är löst, säger presschef Thomas Ögren på Preem. Vi har många detaljer att lösa. Förutom själva bränslet är det även frågor kring logistik, depåer, lagring och cisterner på mackarna.

En annan osäkerhet är skatte­reglerna. Från myndighetens sida har man bara utlovat skattebefrielse för 6,5 procents etanol­inblandning. Att oljebolagen själva står för kostnaden att blanda i de återstående procenten med (dyrare) etanol är knappast troligt.

Klart är att det kommer finnas bensin med lägre etanolinblandning precis som idag. Det finns dock inga krav på att det alternativa bränslet med etanolinblandning på fem procent kommer att bli 98 oktan – det kan lika gärna bli 95 oktan.

Hur det blir i glesbygden med stationer som bara har en cistern för bensin är svårt att säga – troligen handlar det om hur väl E10 tas emot på marknaden.

Staffan Erlandsson

ETANOL

Eftersom etanol är en förnyelsebar energikälla och ger lägre skadliga utsläpp har bränslet klara fördelar. Etanol har funnits som bränsle i hundra år och har med inblandning av bensin sålts under namnet Bentyl i Sverige. Dagens E85 består av 15 procent bensin.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
kentudor
2011-07-23 07:07

E10 ett riktigt stolleprov,tyvärr en verklighet i Finland.Ingen med vet.bil skulle komma på tanken att tanka E10 och åker du tvåtakt är det ett absolut no no.Varför tanka nåt med sämre verkningsgrad och därmed förbruka mer?Ingenstans i Europa där detta lanserats har det tagits väl emot.

#2
albin o21
2011-07-23 21:02

jag trodde att det redan idag var alkylatbensin som gälde för äldre motorer?

#3
Danne5
2011-07-26 19:55

Här i finland såg jag nått som ska ''ta bort'' problemen med e10!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.