Bild
Nästa artikel
Elisabeths törnrosasömn

Elisabeths törnrosasömn

Specialare

En unik Volvo har stått och samlat mossa i nästan 30 år, och skrevs om i Klassiker nr.8/12.

Femtiotalet var en tid för bildrömmar och drömbilar. På kontinenten fanns många små firmor och karossmakare som kunde uppfylla folks drömmar om en bil som var utöver det vanliga.  Man arbetade mot både tillverkare som ville ha utställningsbilar och privatpersoner med stadd kassa som  man skräddarsydde bilar åt.  I Sverige såg vi sällan dessa exklusiva drömbilar men en som bör gjort det var Gösta Wennberg som var bosatt i Monte Carlo.  

1952 tog han kontakt med designern Michelotti om att rita en exotisk coupé, men som svensk ville han prompt ha den baserad på en Volvo, ett PV445 leveranschassi hittade till Turin, och  för själva  byggnationen anlitades Vignale, som i sin tur lejde ut jobbet till Allemano. Den färdiga bilen döptes till Elisabeth och visades upp för Volvo 1953. Tanken var att kanske bygga denna model i en liten serie för att säljas genom Volvo, men Assar Gabrielsson och Volvoledningen var inte imponerade, PV445 chassiet var för högt så baksätet var omöjligt att sitta i. En ny bil beställdes, och denna gången tillsåg Volvo att en bottenplatta från en PV444 landade hos Vignale, som klädde den med en lite mer vågad aluminiumkaross.  Följdriktigt kallades denna Elisabeth II.

En hel del av Elisabethbilarnas tillkomst är höljt i dunkel, hur inblandade var Volvo egentligen i projektet? En annan egendomlig detalj är att chassinumren är omvända, ettan hette GW2 och tvåan GW1... dom stod även klara båda två inom en väldigt snäv tidsram.


Hur som helst blev någon småskalig serieproduktion aldrig av, och det verkar även som att Gösta själv tröttnade på sina specialare rätt snabbt.  Elisabeth I övertogs av hans dotter och denna bil slutade sina dager efter en dikeskörning i volda Västerbotten i början på sextiotalet. Tvåan, som registrerades i Sverige i april 1954, såldes till en privatperson, en herrfrisör i Boden vid namn Gösta Thamsten.  Han körde bilen flitigt som bruksbil ända till slutet av sjuttiotalet då den ställdes undan i väntan på renovering...

...som aldrig blev av. 1983 sprang radarparet Anders "Bostic Bolero" Envall och Chris Condor från Bilsport på bilen, fortfarande i Göstas ägo, men nu i ganska sorglig skepnad. Kort därefter försvann den unika bilen från Norrland och där upphör spåren av Elisabeth II.

Men nu kan vi avslöja att Elisabeth II inte försvann, hon flyttade bara söderut, närmare sin gamla hemtrakt Göteborg. I trakten av Hindås har hon sovit sin törnrosasömn sedan den hämtades norröver för närmare 30 år sedan. Karossen plockades ned och strippades från färg, men sedan somnade Törnrosa om och renoveringen avstannade. Karossen är i riktigt bra skick och här kan man se hur oerhört skickliga dom varit hos Vignale, det mjuka aluminiumet bär nästan inga spår av bearbetning, inga fil och raspmärken, tennspackelsjok eller likande skavanker, om man inte visste bättre kan man tro den är maskinellt tillverkad i pressverktyg. Dessutom är metallen av hög kvalité för den är nästan helt oanfrätt även efter nästan 30 år utan färg utomhus.  Lite värre är det med karosstommen av Superleggeratyp, och troligtvis har större delen av bottenplattan blivit ett med naturen.  

Korrrekt motor, en B4B Sport saknas, frisör Thamsten hade nån gång låtit byta ut den mot en B18, men i övrigt uppges allting finnas till bilen  

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2012-11-04 11:54

Jag blir alltid lika förbannad när jag ser hur folk förvarar sina rariteter. Om dom inte vill sälja är en sak, men dom kunde åtminstone ställa grejerna inomhus.

#2
Calle eriksson
2012-11-05 17:59

Här vore det väll läge för Volvo att köpa in denna raritet Och renovera den. Om de så kostar några fjuttiga 3 mille, Så torde reklamvärdet vara högre

#3
Andreas Uddling
2012-11-05 21:28

Jag såg för många år sedan i en Engelsk veteranbilstidning en liten artikel om bilen som sades vara under renovering hos en namngiven volvofantast i västra Sverige. Är det samme man som lät bli att fullfölja på detta uppenbart olämpliga sätt kan man undra! En annan tråcklar ju för att inte Viva´n från -64 ska behöva stå ute i regn å rusk bara för att Renaulterna kommer i första hand....

#4
Håkansvensson
2012-11-06 21:50

Svar t Bozze
Jag håller värkligen med dig , även om d "bara" e en volvo , ägaren reagerade inte överhuvudtaget när jag talade om för honom att jag behövde min pressening till mina prylar...... men , alla svåra bitar ligger torrt i allafall..

#5
Gäst
2012-11-07 18:36

En bit in i det här You Tube-klippet kan man se vad det är för Filur som äger Elisabeth 2. Bilen verkar ha stått likadant sen minst 1996.

http://www.youtube.com/watch?v=mgLGNUWcXhE

#6
Håkansvensson
2012-11-07 21:41

Jodå , det e bara fordonen runt omkring som växlat , som väl är verkar sonen fått upp intresset för bilen , får se va d blir av det.......

#7
huscorn
2012-11-09 14:49

Fantastiskt! Jag har några fler bilder på både Elizabeth I och II, även en
där Thamsten poserar. Ingen högre bildkvalite, men ändå....hjärtat klappar
av glädje eller sorg -vet inte.Men jag visste om bilen redan runt 2006-2007,
och har gjort åtskilliga skriftliga försök att få Volvo Museum att intressera sej.
Men icke. Inget svar alls. Jag hade också uppfattningen att jobbet var igång
med en renovering. Söderberg ( i youtube-filmen) berättade vid ett
tillfälle att motorn och/eller växellådan fanns färdigrenoverad. Karossen
skulle eller hade redan flyttats från Hindås. Jag är jätteförvånad och
olycklig över att allt avstannat.

Om textansvarig Mårten Carlsson är intresserad av mina bilder
så är han välkommen att höra av sej !

#8
Mårten Carlsson
2012-11-13 17:25

bilder skulle vara intressant tack :)

#9
Inge Lundgren
2013-01-12 23:40

Jag håller med dig Bozze. Under tak ska de förvaras. Bozze och jag körde 46-59-svängen i Malmköpingstrakten på varsin gammal mc en gång för många år sedan, förmodligen 1991, och en av oss vurpade, minns dock inte vem av oss det var. Jag körde Drömbåge och Bozze körde en röd knarr. Kommer du Bozze ihåg om det var du eller jag som sladdade omkull i gruset?

#10
Erik Hultin
2013-04-20 10:55

Jag köpte på 80-talet Elisabeth 2 av Gösta Thamstén. Då stod bilen under tak i vad som närmast kan beskrivas som en lada som då fanns i den del av Boden som kallas för nedre stadsdelen. Den var då lackad, även om lacken var i dåligt skick. Frisör Thamstén hade konstaterat att bilens värmesystem lämnade en del övrigt att önska, så han hade fått någon att installera vanliga element för vattenburen värme vid golvet i det lilla baksätet och dessa hade sedan kopplats ihop med kylsystemet.

Jag flyttade bilen omgående in i ett vanligt varmgarage och städade ur den, men jag insåg också ganska fort att en renovering som denna bil var värdig var ett för stort åtagande för min del. Den flytten gjorde inte för egen maskin, utan vi bogserade bilen. Efter några års lagring i varmgarage sålde jag så bilen. Såvitt jag förstod så var planen för den nye ägaren, som hämtade bilen med en biltransport, att renovera bilen till fullo. Den lämnade då Boden, Norrbotten. Jag minns inte vad köparen hette, men Hindås låter på något vis bekant.

Det gör mig ont att se hur bilen ser ut idag, eftersom den innan jag sålde den var i ett betydligt mycket trevligare skick. Jag hoppas djupt och innerligt att någon god människa förbarmar sig över bilen och låter den återuppstå till sin forna glans.

Kan nämna att Gösta Thamstén hade sagt nej till en oherrans massa bud från olika intressenter innan han sålde den till mig.

#11
Bettan
2019-01-16 17:39

Hur går det med Elisabeth? Sover hon fortfarande? Dags för en uppföljning/uppväckning tycker jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.