Bild
Nästa artikel
En avåkning med eftermäle 1946

En avåkning med eftermäle 1946

Krondike

Sveriges mest berömda dikeskörning skedde på detta datum, den 28:e september 1946.



 

Idag för 74 år sedan blev Konungen något försenad till middagen på slottet. För det kungliga ekipaget for av vägen och ner i ett dike vid gamla Södertäljevägen.

Sällskapet bestod förutom hams Majestät av friherre Carl von Essen, hertig Charles d'Otrante och greve Nils Gyldenstolpe. Föraren hette Gösta Ledin och  hade hoppat in som vikarie för konungens ordinarie chaufför. Bilen var en Cadillac Fleetwood 75 av 1939 års modell. En av tre som fanns i hovstallet vid den här tiden.

Man hade vart på jaktutflykt vid Tullgans slott, och på väg hem mot kungliga slottet på eftermiddagen  den 28:e september 1946.

Det har sedan dess spekulerats till och från om att Kungen hade hetsat chauffören, eller att till och med hans Majestät själv hade satt sig bakom ratten. En version talar om en kappkörning mellan kungens och prins Gustaf Adolfs bil som låg en bit bakom när det hände. 

Mest troligt dock är nog chaufförens förklaring, att vägbanken gav vika för den tunga bilen och den då rasade ner i diket. Det hade regnat mycket här och vid den tiden var det ett ganska dåligt underhållet avsnitt av gamla Riksettan.

Det verkar inte heller gått särskilt fort för alla inblandade inklusive Cadillacen undkom oskadda, om än något blöta om fötterna.

Incidenten fick ett eftermäle. 1946 var det här området i Segeltorps församling mestadels skogsmark en bra bit utanför stan.
Men när modernare tider och kommers bredde ut sig och började etablera sig vid den här platsen var namnet givet - området kom att kallas Kungens kurva.

Idag präglas stället av köpcentran och grossistverksamheter, och den nya E4:an skär rakt igenom hela det moderna Kungens Kurva.

Men var låg den ursprungliga kurvan? Det har tvistats en del om vägens ursprungliga sträckning.
Jörgen Persson som var chefredaktör på numera nedlagda tidskriften Riksettan var en av dom som engagerade sig i att lokalisera platsen.

Och genom läsartips och vittnesmål från folk som var med den där gången kunde Jörgen fastslå det ursprungliga kungens kurva.
Idag liggger diket ganska otillgängligt inte mycket skvallrar om att här åkte den pampiga Cadillacen i diket den där höstdagen 1946.

En avåkning med eftermäle 1946

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.