Bild
Nästa artikel
En dag på Range Rover-fabriken

En dag på Range Rover-fabriken

Reportage

Håkan Andersen ville se hur det såg ut på fabriken där hans Range Rover föddes – så han skickade ett telex med en förfrågan om ett besök. Certainly Sir, you're most welcome!

Året var 1981. Håkan Andersen tyckte så mycket om sin Range Rover – hans andra i ordningen – att han ville se hur det gick till när de tillverkades i fabriken i Solihull utanför Birmingham.

”Vi blev mycket väl mottagna.”, berättar Håkan 39 år senare.

”Vi guidades runt i produktionen på golvet och fick stå mitt bland monteringskillarna och ta bilder.

Lokalerna var stora, man byggde Lancasterbombare där under andra världskriget och min blixt räckte inte till i alla situationer så en del bilder är tyvärr mörka.

Vi fick också besöka den nya monteringshallen i North Works som då iordningsställdes för att klara den stigande efterfrågan.

Efteråt bjöds vi på en riktigt god lunch i gästmatsalen.”
 

Dags att åka av färjan i Felixstowe!
Dags att åka av färjan i Felixstowe!
Presentation av fabriksområdet i Solihull
Presentation av fabriksområdet i Solihull
Range Rover-V8 redo för montering.
Range Rover-V8 redo för montering.
Nya produktionslinan i North Works
Nya produktionslinan i North Works
Range Rover-chassin med drivlina.
Range Rover-chassin med drivlina.
Kaross gifts ihop med chassi.
Kaross gifts ihop med chassi.
Range Rover byggdes till stor del för hand.
Range Rover byggdes till stor del för hand.
Land-Rovers byggdes på en egen lina.
Land-Rovers byggdes på en egen lina.
Två färdiga Land-Rovers i slutet av produktionslinan.
Två färdiga Land-Rovers i slutet av produktionslinan.
Efter avslutad rundvandring bjöds det på lunch i matsalen. Håkan Andersen i norsk tröja.
Efter avslutad rundvandring bjöds det på lunch i matsalen. Håkan Andersen i norsk tröja.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.