Bild
Nästa artikel
En omtumlande dag på Bonneville 1966

En omtumlande dag på Bonneville 1966

rekordkörning

Art Arfons tog hem flera hastighetsrekord - samt ett rekord han nog helst ville glömma!

I Akron Ohio låg Arfons Mill & Hardware.  En slags diversehandel  som gjorde diverse reparationer av diverse saker. Verkar som inget område var främmande för Arfons verkstad.
Art Arfons hade tagit över den efter sin far och drev den tillsammans med sin halvbror Walt.

Allt eftersom saker fixades så växte skrothögen på baksidan allt större. Skrothandel blev en stor business för firman också.
 

En omtumlande dag på Bonneville 1966

Ur den skrothögen tog man öven en hel del överblivet och byggde bilar av.  Arfons var bland pionjärerna i dragracing i början av femtiotalet.  
Man byggde farkoster för att köra fort på Bonneville med, och man hade en stor bytta grön traktorfärg som användes till att lackera skapelserna med. Därför kallades deras bilar oftast för Green Monster. 

Bröderna Arfons var även pionjärer på att bygga jetbilar, Walt är den som anses utvecklat systemet att bromsa sådan tingest med bromsksärmar. Samt att bygga en full bur runt förarplatsen. 

Sedan hände något mellan dom runt 1960. Man slutade prata med varandra. Man forsatte driva verkstaden ihop men nu med en vägg emellam dom! 

Men båda två fortsatte bygga vidare på diverse fordon och på var sitt håll dom började också se en möjlighet att kliva upp i den högre ligan. Slåss om det ultimata Land Speed Record.

Art Arfons fick genom sina skrotaffärer tag i ett riktigt trumfkort - en nästan obegagnad General Electric J-79.  Det här var state of the art bland jetmotorer. Den satt i jaktplan som F104 Starfighter och F4 Phantom II.  Motorn var så ny att alla manualer och specifikationer var fortfarande hemligstämplade.

Flygvapnet fick nys om att en av deras värdefulla motorer låg och skräpade på en bakgård i Ohio.
Så Arfons fick hembesök - men kunde visa upp att alla dokument var i sin ordning och motorn var hans.

Runt denna maskin byggdes en nästan flamboyant kaross, för formen stod Arts kamrat Charlie Mayenschein. 

En omtumlande dag på Bonneville 1966

Den lackerades röd, vit och blå och döptes till Green Monster - den sjuttonde i ordningen.

Craig Breedlove hade satt standarden på Bonneville 1963 med Spirit of America - 655 km/h

Året efter var Art Arfons redo att åka till Bonneville med Green Monster och det kom bli en ren duell mellan Arfons och Breedlove.

På två säsonger kom de båda att trissa upp rekordet från 655km/h till hela 966km/h!  Efter 1965 års säsong var det Craig Breedlove som stod som rekordhållare.

Men det innebar inte att Art Arfons gav upp - nej, hösten 1966 var han tillbaks på Bonneville fast besluten att återigen ta hem rekordet.

Dessutom hade en slags vapenvila trätt ikraft med brodern Walt som var med i gänget på Bonneville den här gången.

Man hade kört flera provvändor och trimmat in Green Monster för det slutglitiga rekordförsöket.
Den 17:e november åkte Art ut på saltet, och det gick fortare än någonsin genom mätzonen - sen skar ett hjullager.

Vid startområdet förstod Walt och teamet att något gått fruktansvärt fel därute.

Så dom åkte ut och började leta i vrakfältet - för det var vad det var.
Green Monster låg utspridd över SEX KILOMETER!

I den största vrakdelen  med cockpiten kvar hittade man till slut Art Arfons.
Omskakad, omtöcknad - men utan allvarligare skador! 

 

En omtumlande dag på Bonneville 1966

Alla skyddsänglar måste haft jour den där dagen för Art Arfons hade just överlevt en krash i 976 Kilometer i timmen!

 

Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.