Bild
Nästa artikel
En plastig Mini!

En plastig Mini!

Reportage

Vad gör man inte för att sälja bilar? I Chile fick Mini en kaross av glasfiber för att klara landets krav om lokal produktion.

Varför står mannen med de utsvängda byxorna på en Mini vänd upp och ner? ”Där du tittar på det” förkunnar annonsrubriken och tanken är att visa hur stark glasfiberkarossen på den lokalt tillverkade Minin var. Runt om i världen anpassades lokalt sammansatta Minis till de lagar och regler som gällde. 

En plastig Mini!

I Chile krävde myndigheterna från 1971 att över 70 procent av fordonskomponenterna skulle vara tillverkade i landet. Peel Engineering tog fram en glasfiberkaross som skiljde ut sig från en vanlig Mini bland annat då den inte hade de synliga kaross-skarvarna. Karosserna testades på provningsanläggningen MIRA i England innan de sattes i produktion i Chile.
 

En plastig Mini!

Mini med glasfiberkaross tillverkades också i Uruguay på 1970-talet och i Venezuela på 1990-talet.
 

Hundkojan - Klassikers samlarserie #6

MINI HAPPY RETURNS!
Busbilen, arbetsfordonet, lyxåket, sportredskapet, ekonomitransporten, modelejonet – bilen som är allt för alla! Tänk att Hundkojan fyller 60 år! För att fira det har vi valt ut de bästa artiklarna ur Klassikers produktion om den klasslösa småbilen med det stora hjärtat. Hundra sidor Hundkoja i starkt begränsad upplaga.

 

Klassikerguiden Allt om Mini!
Bilen som är allt – för alla! Demokrati på hjul sedan starten 1959. Vi berättar historien.  (5/2005)

Austin Mini Moke 1964
Brittiska armén tackade nej till en framhjulsdriven terrängbil med tiotumshjul! BMC tillverkade den ändå, Hundkojan i stridsmundering. (5-6/2006)

Austin 850 Saloon 1964
Med försiktighet och lagom tempo har Rolf och Christina Ohlzon renoverat sin Hundkoja till ett prisvinnande skick. (Klassiker 2/2007)

Mini Cooper S Mk III 1970
Sista versionen av Cooper S tillverkades bara i ett år och såg ut som vilken annan koja som helst. Ulf Öhlin har en av mycket få. (Klassiker 9-10/2007)

Klassikerguiden Sista Minin
Den tillverkades ju ända till 2000 – här är guiden till de sista Hundkojorna. (Klassiker 6/2008)

Austin Mini Countryman
Panna räds inte att överlasta sin välrenoverade långkoja. (Klassiker 9/2008)

När Minin fyllde 50!
Äntligen får du veta varför Mini heter Hundkoja på svenska. Stor liten bil. (6/2009)

Renovering Mini Pickup
Robert mindes vaktis pickup från skolan – han skulle återställa den!  (Klassiker 5/2013)

Wolseley Hornet & Riley Elf
Framåtblickande småbilar med traditionella detaljer: Vem kom på att Kojan borde ha fenor? (7/2013)

Att skapa en prototyp
BMC Mini – urkojan! Det fi nns rallyreplikor, det finns Porschereplikor, det finns Ferrarireplikor – och nu äntligen en prototypreplik! (Klassiker 9/2013)

Morris Cooper S 1965
Stefan fick studentpresenten med stort S. Klart att han har sin salta Koja kvar! (Klassiker 3/2015)

Hundkojesamlare Emil
Med imponerande energi har Emil Larsson byggt upp en otrolig Minisamling. (Klassiker 6/2015)

Renovering Mini Marcos
Från tom plastkaross till fantastisk sportvagn på rekordtid! Emil Larsson återfödde en Marcos med Gotlandshistoria. (Klassiker 5/2016)

Renovering 850 Pickup
Stark övertygelse och stor noggrannhet krävs för att renovera utan att det syns. (Klassiker 9/2016)

Austin Cooper S mot Morris 850
Är förarerfarenhet eller bilen viktigast? Klassikers Gustaf Sjöholm tävlar på is mot rallyräven Hans-Åke Söderqvist. (Klassiker 4/2019)

Renovering Mini Countryman
Av drygt fem miljoner tillverkade hundkojor var bara knappt 400 000 herrgårdsvagnar. Per Liliegren har renoverat sin Austin Mini Countryman från 1966 till absolut toppskick! (Klassiker 6/2018)

Taggar: Reportage, Mini

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.