Bild
Nästa artikel
En schweizares öden i Amerika

En schweizares öden i Amerika

Historia

Louis Chevrolets öde i bilismens pionjärtid är ett av det mer besynnerliga.

Louis Chevrolet föddes i Schweiz 1878, vid åtta års ålder flyttade han med föräldrarna till Frankrike och år 1900 emigrerar han till USA för att arbeta som mekaniker.

Först fick han anställning hos De Dion-Boutons filial i New York för att kort därefter bli rekryterad av Fiat som ju redan hade en fabrik i New York. 1905 körde han sitt första racerlopp för dom, och vann.
Året efter körde han en gigantisk Darracq vis Speed Trial week på Ormond beach, Florida. Darracqen var byggd med en av de första V8-motorerna och var ämnad att att slå hastighetsrekord. Motorn var på 26 liters slagvolym och gav runt 200 hästkrafter. På Ormond mötte han även en annan racerbilsfantast, David Dunbar Buick, och hjälpte honom senare att konstruera en vinnande racerbil för Vanderbilt-cupen. Buick hade just sålt sin nystartade biltillverkning till William C Durant. Men racingsatsningarna kom Louis och David att stå för under Durant. Och framgångarna blev många.
Med sitt rykte som överlägsen konstruktör och racerförare kom han med Durant att grunda ett eget bilmärke, och 1911 stod den första prototypen klar av nya Chevrolet som började säljas till allmänheten i mitten av 1912, som en stark konkurrent till Fords ledande model T.  Men Durant och Chevrolet kom inte överens, och någon affärsman var inte Louis heller, 1915 hoppade Louis av, och Durant drev märket Chevrolet vidare och inkorporerade det i sitt General Motors. Louis gick tillbaks som racerförare. Men den karriären tog slut när hans bror Gaston omkom under tävling i Beverly Hills 1920. Louis själv hade inte varit olycksfri och med totalt tre år av sjukhusvård under karriären lade han av. För att något senare starta Chevrolet Brothers Manufacturing company tillsammans med sin bror Arthur, som kom att tillverka främst delar år både bil och flygindustrin och bygga flygmotorer.


Men 1929 kom att bli ett svart år, bolaget gick togs över av likvidatorer, Arthur kom att fortsätta med ett ombildat företag, Louis förlorade alla investeringar och även den privata förmögenhet han hade byggt upp försvann i den stora börskrashen.

Och här kommer den mest besynnerliga biten i karriären över en av tidens mest talangfulla konstruktörer, mest framgångsrika racerförare, och upphovsman till ett av världens än idag mest kända varumärken. Utan tillgångar fick Louis Chevrolet helt enkelt söka ett vanligt kneg, och hamnade som simpel montör på löpande bandet vid en bilfabrik, en Chevrolet-fabrik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.