Bild
Nästa artikel
En Simca i karantän 1961

En Simca i karantän 1961

jubileumsbil

När Simca 1000 visades på Grand Palais fick den sitta kvar i buren.

Simca 1000 var dock ingen större hemlighet när den presenterades på Grand Palais och den stora bilsalongen i Paris den 10:e oktober 1961.

Den nya Simcan hade börjat byggas redan i juli och var en helt nyutvecklad modern bil helt i linje med tiden. 
Svansmotor på 944cc och bakhjulsdrift, låg också i tiden - ett tag till. 

För design stod ingen mindre än Mario Boano, känd för läckra karosser till exotiska bilar som Ferrari, Alfa Romeo, Abarth och liknande. I slutet av femtiotalet var han dock hos Fiat där han ritade en... Simca.  

1960-talets entré innebar ett skifte i bilens form och funktion. Ut med det bulliga och in med det raka. Det praktiska gällde, och inom en kort period kom flera volymodeller att ha en funktionell "three-box design".

Raka linjer, stora glasytor, lättstuvat, lättåtkomligt, högt i tak med bra innermått. NSU Prinz och  Hillman Imp var i samma anda samt Renault 8 som var ett nummer större, tillsammans med BMW 180,  som hade motorn fram.   

Fiat 124 kom strax efter och hade många beröringspunkter med Simcan, trots helt olika i sin uppbyggnad var dom på protoypstadiet väldigt lika. 
Simca  och Fiat hade ju ett nära samarbete sedan länge och nya 1000 var från början utvecklad hos Fiat.
Nu blev det inte en Fiat utan en Simca som fyllde ut gapet mellan de båda kommande Fiat 850 och 124.    

Simca 1000 kom att bli en långlivad modell, från 1961 ända fram till 1978. Den kom även att byggas i Spanien, Colombia och Marocko.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.