Bild
Nästa artikel

En sommardag på ringen 1926

under uppbyggnad
En sommardag på ringen 1926
En solig dag i Eifelbergen i västra Tyskland, och här pågår febril aktivitet, vad som anläggs här är inget mindre än den legendariska Nürburgring, som stod färdig våren 1927.
Totalt var banan hela 28 kilometer lång och hade 187 kurvor och denna kortége torde nog vara de första bilar som körde runt "ringen" innan hela banan belades med asfalt.  Bilen i täten ser ut att vara en Opel 4/14, som också  kallades "Laubfroch" Lövgroda, av oklar anledning.

Arbetet påbörjades i september 1925, så hela projektet gick med rekordfart, banan har sedan dess byggts om och sektionerts vid flertalet tillfällen. Det första racet som kördes på nya Nurburgring var dock ett cykelmästerskap, den 19:e juni 1927.
Taggar: Reportage
En sommardag på ringen 1926
En sommardag på ringen 1926
En sommardag på ringen 1926

Kommentarer

#1
Andreas Uddling
2014-01-09 22:30

Laubfrosch, javisst! Men den var byggd på licens från franska Citroën och kallades där tréfle dvs treklöver. Ett namn som härrörde sig från de tre sittplatserna många av dessa masstillverkade småcittror försågs med i vissa karosseriutföranden som fanns tillgängliga.

#2
soso
2014-01-10 21:36

Kul att jämföra med hur det ser ut i dag.

Sista bilden ser ut som Schwalbenschwanz och den som syns i artikeln måste nästan vara Bergwerk med tanke på bakgrunden där vägen ner till Adenau skymtas? Bild två är Steilstrecke (som finns kvar i dag mellan Klostertal och Hohe acht). Första bilden bör med tanke på höjden vara tagen vid Hohe acht.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.