Bild
Nästa artikel
En tur med Jakob i Landvetter 1926

En tur med Jakob i Landvetter 1926

Volvo

Det är alltid kul när man hittar äldre bilder med hembygdsanknytning, Volvoprototyp på åktur 1926

Detta är en ganska välkänd bild ur Volvos arkiv som publicerats i en rad böcker och magasin genom åren, men jag kan till och med på metern när se vart bilden är tagen. Vi är vid Bårekulla i Landvetter, år 1926.
 

Volvos första modell ÖV4 brukar felaktigt benämnas som "Jakob" dom hette aldrig så, däremot hade de tio prototyperna lite olika smeknamn, som sjöjungfrun, trollungen, orrekojan med mera, en av dessa var Jakob.


Och det är högst troligt att just denna bil som var ute på en provtur i Landvetter en sensommardag 1926 är den mytomspunna Jakob. 
Utveckligen från prototyper till produktion gick ganska fort. I september 1925 tog beslutet om att bygga en förserie, Bofors byggde ramarna, Penta motorerna, i maj hade man börjat bygga ihop det hela med karosser från Adolf Freyschuss karosseri i Stockholm.

Den 19:e augusti knöts SKF till projektet och det är därifrån bilarna fick namnet Volvo och den 27:e oktober flyttade man in i en lokal som SKF ägde för att börja bygga de nya Volvo-bilarna.  
Jakob och de andra provvagnarna hade ännu inget namn, men de hade registrerats både som GL och Larson, efter  Gustaf Larson, initiativtagare till projektet.  

I mina gömmor har jag en bild till tagen några kilometer längre bort längs samma väg och då är man vid något som kallas Rådanäs/Bråta vid Mölnlycke. En Volvo PV444 med röda interimskyltar och takgök, troligen då från sent 1949 eller 1950. Fickan vid vägkanten där den står finns kvar än idag, dock var det länge sen vägen var stensatt. Sjön har förresten två namn, Landvettersjön eller Gröen, men det senare används mest bara av oss urinvånare. 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
ViT
2011-11-17 13:29

SKF var med i projekt "Volvo" från allra första början! Grundaren Assar Gabrielsson kom från SKF (var bl.a. försäljningsdirektör i Frankrike) och de finansierade företaget med ca 200 000 kr. Inte förrän 1935 blev Volvo "fria" från SKF.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.