Nästa artikel
En vårdag i Winnebago 1909
Reportage

En vårdag i Winnebago 1909

Publicerad 2 oktober 2023 (uppdaterad 3 oktober 2023)
Det klagas på dåliga vägar idag - men så här var verkligheten för många automobilpionjärer för sådär hundra år sedan.

I USA existerade knappt vägar utanför städern.  De som fanns saknade ofta både bärlager och beläggning och var dimensionerade för häst och vagntrafik.

Här har en EMF kört fast ordentligt i centrala Winnebago Minnesota en vårdag 1909.

Ekipaget rekar vägen för Glidden tour som var en slags uthållighetstävling. Detta år gick Glidden mellan Detroit och Denver - via omvägar en total sträcka på 420 mil.

Den tävlingen gick av stapeln i juli 1909 då vägarna antagligen var något bättre än i april då man lade upp sträckan. Av de 420 milen gick bara en och en halv mil på belagd väg - det var de första kilometrarna vid starten i Detroit.

 

Vad är då en EMF då?

Jo det stod kort för Barney Everitt, William Metzger och Walter Flanders Tre herrar som redan hade en gedigen bakgrund inom automobilindustrin. 1909 köptde dom en fabrik i Detroit för att producera bilar i egen regi och försäljningsdetaljen skulle skötas genom Studebaker.

EMF blev snabbt känd för sin usla kvalitet - i en tid då bilar i allmänhet var långt från felfria. Så varför Glidden tour valde just en EMF för att reka vägen är något av en gåta. Den fick snabbt öknamn som Every Morning Fix-it, eller Every Mechanical Fault.

 

Trots det sålde EMF mycket bra. 1911 låg man tvåa i statistiken efter Ford med 26827 bilar.  Men nu hade Studebaker tagit över kontrollen av företaget då herrarna E, M och F inte drog jämt. EMF existerade bara mellan 1909 och 1912 innan Studebaker ersatte det med sina egna modeller.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.