
Nya bilen skall heta Indigo 3000R (R för Revival) och följer förlagan i mångt och mycket, designen har försiktigt moderniserats av Hans Philip Zachau, som ju även svarade för formen på originalet en gång i tiden. Under skalet går det mesta igen, i chassi, hjulupphängning och motor. 3000R har en rak sexa som beskrivs som byggd på beprövad svensk teknik. Med det menas högst troligtvis en rak Volvosexa modifierad för bakhjulsdrift, och försedd med dubbelturbo.
Produktionen blir långt ifrån storskalig, först skall man göra tio "signature series" bilar, som skall följas av 50 produktionsbilar, till en början. Ur-indigon hade en del problem som inte löstes då, bland annat saknades hardtop, och sufletten var inte mycet att hurra för heller. Dessa problem löser man nu, och utrustningsnivån höjs i klass med vad man kan förvänta sig på moderna bilar. Indigo 3000R kommer med GPS, bluetooth, backkamera, airbags med mera, samt en rejäl hardtop.
Bilarna kommer säljas främst i Sverige och man har även en återförsäljare i Spanien, de tio första är redan reserverade och det bådar gott för framtiden. Vi kan bara gratulera och önska Torbjörn med gänget bakom Vb Automotive all lycka och framgång i det mödosamma projekt det har inneburit att ta fram en ny svensk sportbil.

Sista minutenmekande

De drivande bakom projektet, Torbjörn von Braun, Christer Fehrling, Johnny Olsson, Frank Bergqvist, här presenterade av von Braun Sportscars eventmanager Anette Manley.

I ett rökmoln rullar VB Automotives VD Frank Bergqvist in med nya Indigon

I röken täcks även den andra bilen av.

På nya Indigo 3000R har man jobbat mycket mer på aerodynamik än på förlagan. Spoiler och diffuser bak, diskreta airsplitters fram och modifierade trösklar ger stora förbättringar

Ett exempel på design med funktion som Zachau och Lighthausteamet ligger bakom. Luftsutsläppen på huven med sin kromade list är itne bara dekoration. Yttre delen släpper ut övertrycksluft ur hjulhusen, inre evakuerar varmluft från motorrummet.


Även inuti följer man originalet i mångt och mycket, inte mycket av det ansågs behöva ändras på där.

Och som en extra bonus dök inte mindre än 22 stycken Indigobilar upp hos von Braun, ett världsrekord!

En unik karavan, aldrig förr har så många Indigos samlats på ett ställe. Över hälften av alla som gjordes var på plats i Skene den här dagen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.