Bild
Nästa artikel
Esso: Skylten på sned

Esso: Skylten på sned

Essos mackar

I Klassiker 1/2014 gläntar vi på locket till en bildskatt. Det handlar om Essomackar, bilder som Arne Schelin räddat. Det är inga mästerfoton men väl så intressanta ögonblick ur tiden. En hel del av bilderna kan vi behöva er läsares hjälp med, som var de är tagna någonstans.

Det är höst och vi gissar på sent 1960-tal. En vaniljgul Amazon saknar en snobbring på bakhjulet och en BMC 1100 får lite bensin i tanken. Vi hoppas också att oljenivån i motorn kollas. Platsen är okänd och anledningen till att bilden tas är nog att den stora Essoskylten har satt sig och hamnat på sned. Så får det inte se ut, det här måste rapporteras till huvudkontoret.

 

På den andra bilden tagen ur en annan vinkel kan vi se att det rör sig om den sportigaste varianten av BMC 1100, nämligen en MG och att i alla fall Amazonen får sig en koll under huven.

 

Någon som vet mer?

 

Bilderna är ett par av dem som togs av Essos utsända på 1950-, 1960- och 1970-talet och var avsedd för internt bruk. Syftet var att dokumentera, att visa upp goda och dåliga exempel. Fotografierna lämnar tekniskt sett ofta en hel del övrigt att önska men tittvärdet är på topp. Arne Schelin räddade samlingen från soptippen i sista stund och har skannat in dem.

 

Bild från Arne Schelins arkiv

 

Taggar: Reportage
Esso: Skylten på sned

Kommentarer

#1
Stefan Ottosson
2014-01-09 18:49

I tidningen sägs att det finns 600 ESSO-bilder. 12 av dessa visas. Var är de övriga 588? Jag vill se dem!

#2
Carl Legelius
2014-01-10 09:53

Lugn! Det kommer att bli mycket Esso framöver!
Carl Legelius, Klassiker

#3
Olle
2014-01-10 14:40

Är det någon som lagt en odiffad lakritsrem ut från Esso med 99 oktan i tanken?
Eller det Amazonen som haft akut oljeläcka på väg in till macken?

#4
Patrik Lundin
2014-01-10 16:46

Hej!
Hur kan man få tag på Arne! Skulle vilja veta om min pappa och farfars macka finns på några av dessa bilder. Som ni kan först utav frågan så ligger det Esso familj här vi är tre generationer som har jobbat inom branschen så både min pappa och jag kan kanske hjälpa till lite grann med några identifieringar av stationer. Det är bara att höra av sig .

Mvh
Patrik Lundin
0702828009

#5
Carl Legelius
2014-01-11 12:23

@ Patrik: Bilderna finns nu hos Klassiker! Mejla oss på red@klassiker.nu så kanske vi kan hjälpa till.

#6
janne
2014-01-12 18:23

Jag vill också se lite fler, nä alla bilder. Bodde för ett tag sedan utanför Sollefteå och hade en tank under gräsmattan, bara påfyllningsröret stack upp och var alltid i vägen när gräset skulle klippas. En dag bökade våra grisar upp en gammal emaljerad essoskylt! Det var den äldre lite snirkligare loggan.

#7
Leif Hurtig
2014-01-12 19:01

Bilden i Klassiker överst till vänster på sidan 9 är i alla fall Esso-macken som låg intill gamla E4 i Sollentuna. Det är nuvarande E4 strax norr om Häggviks trafikplats som syns i bakgrunden (Norr åt höger). Det ligger en Statoilmack ca 100 m till höger om macken i dag. Planen där macken låg används numera ofta av uppställda långtradarsläp.

#8
Carl Legelius
2014-01-12 21:02

Från Kjell Schützer kommer följande kommentar via mejl: "Min omedelbara tanke är att bilderna är från Träkvista på Ekerö i Stockholm. Självupplevt minne från dåtiden. Den stora bilden tagen med Träkvista "centrum" i ryggen och näsan mot Tappström. Den lilla bilden tvärsom. Vore kul att få ta del av om mitt minne stämmer. Kul med nostalgi!/ Kjell."

#9
Grandprix63
2014-01-20 18:58

Essomacken med skylten på sned finns fortfarande kvar,
nu omskyltad till Statoil. Kjell Schützer har rätt med Träkvista.
Adressen är Väsbyvägen 1, Ekerö.

#10
ragnar alfvegren
2018-05-25 12:47

esso träkvista startade som jonsson motor ab av paul "palle" jonsson och svenska esso hängde på direkt med sin utrustning.
den användes som pilotprojekt för nya grejor som det första vägfiket, första dubbförsöken, påfyllning av gastuber m.m.
jag fick vara med om den tiden då allt ändrades i snabb fart i takt med utvecklingen som var på frammarsch då som bilmek. RA.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.