Bild
Nästa artikel
Facit från fredagen

Facit från fredagen

Svar på nöten

Vår nya bildquiz verkar fungera till 95%, klarade ni av dom allihop? ge gärna lite feedback på detta.

1. Detta är en Chevrolet Nova från Argentina, där dessa kallades Chevrolet 400, årsmodell 1966. De behöll den gamla karossen där ända fram till 1974. Andra generationen Nova hoppade man över men 1968 års Nova kom till Argentina 1971 och kallades 250..

 

2. Denna 1966 Nova är byggd i Schweiz. General Motors började sätta ihop bilar i Bienne redan 1936, både amerikanska Chevrolet, Buick och Oldsmobile samt de europeiska Opel och Vauxhall och gjorde så fram till och med 1975.. 1966 monterades totalt 936 Chevroleter där men just detta exemplar lär varit den enda Novan från Bienne det året.

 

3. Ranger såldes som Sydafrikas egna bil och byggdes i Port Elizabeth mellan 1968 och 1973. Det var en märklig korsning mellan lika delar Opel, Vauxhall och Holden. Från 1970 kom även Rangermodeller att byggas i Europa, då mer en vanlig Opel med skillnader i detaljer. Ranger Europa byggdes i Antwerpen främst för Belgiska hemmamarknades och en del kom även att byggas hos ovan nämnda Bienne i Schweiz.

 

4.Vauxhall Velox byggdes hos Holden på licens och den öppna Vagabond var en unik modell för Australien som kom att göras i 1150 exemplar. även en pickup "ute" på Vauxhall gjordes också.


 

5. Chevrolet Chevette från Brasilien. GM startade sin brasilianska verksamhet redan 1925, Chevette lanserades 1973 och var i mångt och mycket en Opel Kadett, senare hamnade den på GM:s T-plattform som blev basen för många mindre GM-modeller runtom i världen. Generellt för de brasilianska GM-bilarna var att dom blev mycket långlivade, Chevette byggdes fram till 1994 i Brasilien och ända fram till 1998 i Colombia. Bilen på bilden en brasiliansk Chevette från 1991.

 

6. En Opel Kadett från GM:s kortlivade fabrik i ZAire 1977. fabriken var ett jätteprojekt som slog upp portarna 1975 med tanken att bygga flera tusen bilar och lastbilar om året. Något som man troligen aldrig uppnådde. Blygsam sammansättning förekom dock fram till 1992.

 

7. Ranger från Belgien, i Stora drag en Opel Rekord fast med dubbla lampor, byggdes fram till1978.

 

8. Opel Kadett på Koreanska, Saehan 200 var pickup-versionen av Saehan Max. Saehan sträcker sig tillbaks till 1937 och i början av sextiotalet hade man börjat bygga datsun på licens under namnet Saenara, senare ändrades det till Shinjin motors och i samarbete med GM byggdes Oplar på licens. GM övertog hela Shinjin som blev General Motors Korea och 1976 ändrades namnet till Saehan igen. Från 1982 heter bilarna därifrån Daewoo.

 

9. Ingen Rekord utan en Opel 1200. Denna snikrekord byggdes i Nederländerna med den mindre motorn och P1-generatioen gjordes där ända fram till 1963 som 1200 och det senare även i en 1500 variant.

 

10. Envoy Epic GT var alternativa namnet på Vauxhall Viva när de såldes i Kanada fast de byggdes i Luton, England.

Taggar: Reportage, Hem
Facit från fredagen
Facit från fredagen
Facit från fredagen
Facit från fredagen
Facit från fredagen
Facit från fredagen
Facit från fredagen
Facit från fredagen
Facit från fredagen
Facit från fredagen

Kommentarer

#1
Leif Hurtig
2013-04-29 20:57

Vauxhall hade också en Chevette. Det var samma kaross bakom fronten som Kadett City, men Vauxhall hade en underbettsnos med djupt liggande rektangulära stålkastare och fanns redan innan Kadett City. Vauxhall Chevette såldes även i Sverige och någon måste väl ändå finnas kvar?

#2
Mårten Carlsson
2013-04-29 22:10

jo, sett en och annan, dom såldes ganska blygsamt i Sverige. det såldes runt 20 Oplar per Vauxhall under 70-talet innan man slopade märket helt här.

#3
Mats Grimme
2013-04-30 14:35

Jag hade 6 av 10, men det gick inte att lägga in någon kommentar?

#4
kentudor
2013-04-30 19:46

En enligt mig mycket tråkig form av Fredags nöt,det är roligare när man kan följa folks kommentarer i realtid.Denna form finns redan på kvällspressens nätsidor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.