Bild
Nästa artikel
Flärdfulla fabriksleveranser hos Porsche

Flärdfulla fabriksleveranser hos Porsche

PORSCHE

Att beställa en ny Porsche och sedan hämta ut den vid fabriken är få förunnat. För exakt 70 år sedan skedde den första leveransen till en doktor och sedan dess har tusentals förväntansfulla hämtat ut sin dyrgrip.

Den 26 maj 1950 rullade en glänsande Porsche 356 lackerad i Fischsilbergrau ut från den lilla fabriken i Zuffenhausen. Bilbyggarna radade prydligt upp sig för snart vankades det kundbesök i form av Ottomar Domnick. Han skulle bli den första personen i Tyskland att hämta en serietillverkad 356 hos fabriken. Några år tidigare hade produktionen av 356 börjat i Österrike men det var först nu den tyska serietillverkningen kommit igång.

Flärdfulla fabriksleveranser hos Porsche

Under hösten 1949 hade Domnick lagt sin order men då Porsche saknade återförsäljare fick han istället gå till Volkswagen-handlaren Hahn Motorfahrzeuge GmbH i Stuttgart. På beställningsdokumentet ströks Volkswagen över till förmån för Porsche och köpeskillingen uppgick till 9 850 D-mark.

Flärdfulla fabriksleveranser hos Porsche

På plats under överlämningen fanns den sedermera mycket välkända fabriksföraren Herbert Linge. Redan som 14-åring hade börjat som lärling hos Porsche och efter fabriksflytten till Stuttgart följde han med som mekaniker. Han minns leveransen än idag:

När Ottomar Domnick hämtade sin Porsche 356 firade han verkligen. Men han hade besökt fabriken varje dag för att se hur långt vi hade kommit med arbetet. Till och med Ferry Porsche dök upp när doktorn fick sin sportbil.
Herbert Linge samtalar med Ferdinand Porsche
Herbert Linge samtalar med Ferdinand Porsche

Möjligheten att hämta sin sprillans nya Porsche på fabriken har fortsatt till dagens datum och genom åren har tusentals köpare valt möjligheten.

De legendariska tävlingsförarna Richard von Frankenberg (Andra från vänster) och Huschke von Hanstein (Tredje från vänster) hämtar en 356 A 1500 GS Carrera Speedster.
De legendariska tävlingsförarna Richard von Frankenberg (Andra från vänster) och Huschke von Hanstein (Tredje från vänster) hämtar en 356 A 1500 GS Carrera Speedster.
Porschemedarbetarna Harald Wagner och Alfried Krupp vinkar adjö åt den nyblivna 356 B-ägaren.
Porschemedarbetarna Harald Wagner och Alfried Krupp vinkar adjö åt den nyblivna 356 B-ägaren.
En 356 B (T6) från 1962 utrustade med de karaktäristiska ovala exportplåtarna ”Zollkennzeichen” för vidare färd utomlands.
En 356 B (T6) från 1962 utrustade med de karaktäristiska ovala exportplåtarna ”Zollkennzeichen” för vidare färd utomlands.
Inte konstigt att Bayern München-spelaren Ulrich "Uli" Hoeneß ser sammanbiten ut, att ratta en 911 Carrera RS 2.7 kräver stora förartalanger. Notera de ovanliga extraljusen på bagageluckan!
Inte konstigt att Bayern München-spelaren Ulrich "Uli" Hoeneß ser sammanbiten ut, att ratta en 911 Carrera RS 2.7 kräver stora förartalanger. Notera de ovanliga extraljusen på bagageluckan!
En tidig 911 Turbo med 3-litersmaskin under huven och den nätta ”whale tail-spoilern” lämnas över av Harald Wagner till familjen Pietsch.
En tidig 911 Turbo med 3-litersmaskin under huven och den nätta ”whale tail-spoilern” lämnas över av Harald Wagner till familjen Pietsch.
De bägge toppmodellerna under 1980-talet uppradade i leveranshallen – 911 Turbo 3.3 och 928 S.
De bägge toppmodellerna under 1980-talet uppradade i leveranshallen – 911 Turbo 3.3 och 928 S.
Den tyska pianisten Justus Frantz har precis blivit ägare till en av de snabbaste vagnarna som går att uppbringa i slutet av 1980-talet – 959.
Den tyska pianisten Justus Frantz har precis blivit ägare till en av de snabbaste vagnarna som går att uppbringa i slutet av 1980-talet – 959.
Made in Austria

Produktionen av 356 startade redan 1948 i det lilla samhället Gmünd in Kärnten i södra Österrike. För att undgå de allierade bombräderna över Tyskland hade Ferdinand Porsche valt att flytta företaget hit under slutet av andra världskriget. I ett gammalt sågverk utvecklades sedan 356 och produktionen fortlöpte fram till 1949. De främsta kännetecknet för de så kallade Gmünd-bilarna var att karosserna tillverkades i lättmetall jämfört med de flesta serieproducerade 356 som använde konventionell stålplåt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.