Bild
Nästa artikel

Föränderliga förunderliga Fiat - 1400

Fiatspecialare

Vi börjar året med lite italienskt, vackra varianter på temat Fiat 1400

Fiat 1400 kom 1950 men till och med innan presenataionen hade karossfirmor börjat laborera med den nya modellen.

1400 hade som beteckningen lyder en motor på 1,4 liter men den förstorades redan 1953 till 1900cc och dessutom presenterades en diesel i samma storlek. Runt 100 000 bilar byggdes fram till 1958, och från 1953 även i Spanien under namnet Seat.

 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Magnus Werner
2013-12-05 11:28

Det som står ovan är delvis inte riktigt. 1400 tillverkades ända t.o.m. 1958 med 1400-motor.
Den fick några ansiktslyft och kallades då för 1400A och 1400B, den senare med tilläggsnamnet Venezia.
Venezia-namnet tror jag bara användes i Sverige.
Under några år fanns det också en 1400 Diesel som trots sin motor på 1,9 liter ändå kallades för 1400.
1900-modellen som kom några år senare än 1400 tillverkades därefter parallellt med den.
1900 hade som namnet anger en större motor men var också mycket mer påkostad och med annan grill och annat krom. Bl.a. hade den mekanisk medelhastighetsmätare.
Framförallt var den stora skillnaden en mycket påkostad och ovanlig kraftöverföring. 1900 hade en manuell femväxlad låda (obs femväxlad när de flesta andra hade bara 3) med rattspak. Alla växlarna synkade utom 1;an. Utöver den vanliga lamellkopplingen fanns det en hydraulisk momentomvandlare monterad. Detta gjorde att man kunde t.ex. starta på 4:an och köra bara på den i stan och slapp växla. 1:an var låg och i kombination med momentomvandlaren var det sällan som man behövde använda den. 2:an blev den normala startväxeln eller en annan högre.
5:an var en överväxel.
Ingmar Wretman i Stora Bilboken skrev att växlingen var synnerligen behaglig.
1900 fanns som 4-dörrars sedan och 2-dörrars hard-top kallad Granluce, ibland även GrandVue.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.