Bild
Nästa artikel
Fordonshistoriker kritiska till elkonverteringar

Fordonshistoriker kritiska till elkonverteringar

Reportage

Allt fler företag erbjuder exklusiva konverteringar av klassiska bilar till eldrift. Det är fel väg att gå menar den internationella organisationen för historiska fordon, FIVA!

Den internationella organisationen för historiska fordon, FIVA är emot elkonverteringar av klassiska bilar. FIVA är Motorhistoriska Riksförbundets motsvarighet på en internationell nivå. Organisationen har noterat hur allt fler företag erbjuder elkonverteringar. 

Enligt ett uttalande från FIVA så upphör ett historiskt fordon att vara just historiskt om det får hela sin drivlina utbytt till eldrift. Enligt FIVA så hjälper det inte målet att bevara historiska fordon och dess kultur om man elkonverterar. 


Om man ändå genomför en sådan ombyggnad så ser FIVA gärna originalkomponenterna sparas på ett bra sätt så att de finns där den dagen då ägaren vill återställa fordonet.
 
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Stefan Gustavsson
2020-02-27 16:27

Helgerån att ens komma på tanken att elkonvertera en klassiker! Fy skäms!

#2
Hasse B.
2020-02-28 03:51

Instämmer helt, i mina ögon har det inget med bevarande att göra. Ett slags inverterad street rod där utsidan blir en kuliss för något annat (med det sagt finns det många fina roddar jag uppskattar, men klassiker är de inte längre). Jag får rysningar och inte av vällust... Resultatet blir ett avpersonifierat åkdon för posörer som lika gärna skulle köra någon nyproducerad "retromobil" om det inte var så att de riskerar att möta en precis likadan i trafiken och tappar stilpoäng på att inte vara unika... FIVA:s rekommendation borde bli ett krav för att bilen inte ska förlora privillegier som 30-årsregeln medför och klassas som en nybyggd bil alt. typ Amatörbyggt Fordon med krav på årlig besiktning, vägskatt osv om den inte går att återställa på några arbetsdagar. Iofs lite annat om nån vill bygga upp ett vrak som en sån "elmoppe", då kunde man väl tänka sig nån dispens med förhandsbedömning ungefär som när det ska göras ursprungskontroll. Handlar det om att köra gammelbil med "rent samvete" finns det andra alternativ fastän vi ligger en bit efter i Sverige. Surfa på nätet och upptäck gamla Ford Taunus och annat kul som rullar i Turkiet med LPG-konvertering vilket syns ha nåt med moderna avgaskrav att göra. Inte utsläppsfritt, men renare bränslen blir alltmer lättillgängliga (om bara politiker och opinionsryttare kan ge sig till tåls). Den som har god råd kan tanka syntetisk bensin typ Aspen för arbetsmaskiner i sin finbil och minska sina utsläpp åtminstone i parad/crusingkörningar. Etanolbränslen kan i princip vilken Otto-motor som helst anpassas till att gå på utan att göra alltför stora ingrepp i motorn eller plånboken.

#3
bozze lundgren
2020-02-28 10:24

Låt oss slippa dessa idiotier. Vill folk nödvändigtvis ha en elbil kan de köpa en ny, men låt de gamla bilarna vara just gamla.

#4
David
2020-02-28 15:52

Jag måttligt intresserad av att denna miljöjakt och varför ge sig på veteran och klassiska bilar för då uppstår ju problemet att bilen inte längre är en klassiker utan en blek skugga, en ombyggnation i en värld där ALLA problem tydligen ska lösas med elbilar.
Fiva rekommendationerna om motorerna/drivlinorna är ett skämt, vem bevarar då originaldrivlinan då man knappast kommer att montera tillbaka den utan att få straffskatt eller blir jagad av miljömaffian och vi alla vet hur lätt delar försvinner med åren.
Nej bevara bilhoppyn och låt oss behålla våra klassiker och veteraner utan el utom i bilbatteriet förstås.

#5
Kalle
2020-02-28 18:37

Fullkomligt älskar tanken på en klassiker med elmotor. Har tröttnat på gammelbilar då det endast är utseendet som tilltalar, de luktar för jäkligt. Med en modern drivlina skulle jag absolut kunna tänka mig att nöjesköra en gammal snygg bil. Fins inte någon fördel med att behålla den stinkande gamla tekniken.

#6
Marco
2020-02-29 22:43

Gammelbilar som det finns många av som det inte heller är något högre värde på tycker jag inte det är så fel att elbils-konvertera. Verkar som att i USA har man en annan syn på äldre bilar, de blir mer värda om de är kraftigt moderniserade under skalet med ny ram, motor, växellåda, hjulupphängning mm så att de blir mycket trevligare att köra. Vem vill t.ex. köra en 60-talsbil som ligger nära maxvarv vid motorvägsfart pga utväxling som är anpassad för den tidens vägar

#7
TobiasL
2020-03-01 08:44

Jag älskar elbilar och jag älskar veteranbilar. Men, att elkonvertera en gammelbil är miljömässigt vansinne. Det går aldrig att miljömässigt räkna hem att sätta i ett stort batteripack och en elmotor i en bil som rullar några få hundra sommarmil per år.

(Kör själv BMW i3s elbil och Porsche 356C veteranbil, bägge favoritbilder fast på olika sätt)

#8
Skanke
2020-03-01 21:29

Jag tycker det är helt rätt av FIVA att göra detta statement. Det är ju ofta motorn som definerar en bilmodell, och ger den sin speciella karaktär, speciellt när det gäller äldre bilar. Många gånger kan man ju bara genom att lyssna till motorljudet avgöra vilken bilmodell det handlar om. Vad vore en Hemi Cuda utan sin 426 Hemi V8, och vad vore en SAAB 93:a utan sin tvåtaktare? Mycket av upplevelsen med att köra gammelbil går ju förlorad med en elmotorkonvertering, en vinande elmotor ger inte samma välbehag som ljudet ifrån förbränningsmotor, som ju är lite mer av ett levande väsen.
Dessutom ger ju dagens elkonverteringar en ganska begränsad räckvidd, ett par mil som mest, vilket oftast inte ens räcker för att besöka en bilträff.
Men visst, skulle det värsta inträffa, dvs att det stiftas lagar som gör det förbjudet att köra bilar med förbränningsmotor eller att det blir omöjligt att få tag på bränsle, så kanske man skulle få krypa till korset och konvertera någon av bilarna i garaget för att kunna få smaka på lite asfalt. Men det skulle nog bli lite av en mental prövning.

#9
Nikola
2020-03-02 20:23

Så typiskt medelålders vita män att inte vilja förstå att världen har förändrats och att de måste förändra sina vanor också. Det går inte att spy ut orenade avgaser hur som helst lägre. Och vad ljudet från gamla bullrande ICE-bilar anbelangar så går det säkert att återskapa på artificiell väg om nån skulle vilja det.

#10
Lennart Gustavsson
2020-03-07 15:56

Tråkigt att bilhatare nu börjar blanda sig i veteranbilshobbyn. En bil är inte en bil om den inte har förbränningsmotor, undantaget då Farmor Ankas elbil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.