Bild
Nästa artikel
Fords kurvigaste - F3L

Fords kurvigaste - F3L

racing

I skuggan av GT40 lyckades F3L/P68 inte lika bra på tävlingsbanorna.

Ford GT40 blev en legend på racerbanorna, med otaliga segrar under sin storhetstid. 
Mindre känd är den tilltänkta efterträdaren F3L -  eller P68 som den internt också kallades.

Designad Len Bailey och byggd av Alan Mann racing för Fords racingavdelning i England.
Motorn var en Cosworth DFV V8 på 3 liter.

Det var en slank och vacker bil som såg både snabb och aerodynamisk ut, men det var den tyvärr inte...  
Snabb kunde den vara  - för Frank Gardner tog pole position på Spa 1000 loppet 1968, men i tävlingen dog bilen på första varvet.

Vid sidan av elfel och krångel visade sig även P68 vara fasligt instabil - flera erfarna förare som Jack Brabham och John Surtees vägrade ens sätta sig i den.

Tre P68 byggdes och dessa ställde totalt bara upp i åtta tävlingar - ingen kom i mål. 
Sista loppet, AMOC 500 på Silverstone 1969 kom den inte ens ut ur depån, då kablarna blev blöta av en regnskur.

Fords kurvigaste - F3L

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.