Nästa artikel
Formel 1-bilder på leksaksmuseum
Reportage

Formel 1-bilder på leksaksmuseum

Publicerad 9 mars 2022
Anderstorpsbanans guldålder med F1-loppen på 1970-talet dokumenterades av fotografen Jan Wärnelöv. Nu ställs hans bilder ut på Stockholm Toy Museum.
Jan Wärnelöv har tidigare gjort en fin fotobok med fotografier som han tagit på F1-loppen i Anderstorp 1976-78. Den var baserad på 4 000 bilder han tog som Anderstorp Racing Clubs egen fotograf.
 
Medan nyhetsfotograferna främst var inriktade på racingbilarna under själva tävlingen så kunde Jan ta bilder på precis det han ville. Dessutom kunde han röra sig som han ville i depåområdet.
– Begränsningen var här, säger Jan Wärnelöv och tecknar med handen framför fötterna. Det gällde bara att inte bli överkörd och enda stället som inte gick att beträda var själva banan.
 
Förra sommaren ställdes 28 stycken av Jan Wärnelövs fotografier ut i Tylösand. Nu visas utställningen Stockholm Toy Museum i Bergrummet på Skeppsholmen i Stockholm. På många bilder ser man den tidens storheter titta glatt in i Jan Wärnelövs kamera. Det var enkelt för honom att få kontakt med förarna.
– Jag gjorde papperskopior med bilder på bilarna och porträttbilderna jag hade. Så året därpå gick jag runt och fick förarnas autografer på varje fotografi, säger Jan Wärnelöv.
 
Fotografierna finns till salu som inramade verk och förutom bilderna kan man också se en film där bland annat en rad F1-personligheter som Mario Andretti och Ronnie Petersons dotter Nina Kennedy berättar om sin relation till bilderna. Utställningen på Stockholm Toy Museum pågår åtminstone april månad ut.
 

Stort reportage med Jan Wärnelövs bilder i Klassiker 1970-tal

DET SKÖNA 1970-TALET!
Klassikers stora specialutgåva om bilarna från 1970-talet är här! En hel bok om vad vi körde och drömde om när vi gick från svartvitt till färg. Hela den svenska bilmarknaden med alla märken och årsmodeller!

Objekt Tuffa jackor
Glipa i ryggen ingår i konceptet. 1970-talets reklamjackor värmer kanske själen mer än kroppen.

Saab V4 i Baja 1000
Carlsson på taket hade med sig ormserum. Avgassystemet var flyttat till taket. Nu var Saab redo för rally i Mexiko.

Alla bilar – alla år
Försäljningsstatistiken för hela 1970-talet år för år. Hela den svenska bilmarknaden på ett bräde!

Formel 1 i Anderstorp
Under tre år dokumenterade Jan Wärnelöv Formel 1-loppen i Anderstorp. Det är ett tidsdokument som gnistrar.

BMW CS Coupé
Vansinnigt vackra och dessutom med temperament som matchar utseendet. Det är lätt att haja grejen med BMW E9.

Volkswagen Kleinbus
Efter nästan 40 år i kommunens tjänst hade Sundbybergs ljudmätningsbuss inte ens rullat 5 000 mil.

Citroën GS
En teknikraket med sällan skådad balans – och allt paketerat i en lagom stor form till ett överkomligt pris.

Chevrolet Chevelle SS  
Brutal kraft och finlir i skön förening. Renoveringen av Arne Skogs Chevelle gick långt förbi vad fabriken förmådde.

Volkswagen 411/412
Den sista luftkylda personbilen från Volkswagen. Blev den också den bästa?  

Matra Rancho
Simca 1100 klev in i en telefonkiosk och ut kom om inte som en superhjälte så i alla fall en helt ny bilklass!

Opel Ascona
Ett sturskt nylle från Rüsselsheim som inte tappat formen. Tvärtom har nog många blivit starkare med åren.  

Alfa GT 1600 vs Fiat 124 Sport
På 1970-talet var Alfa och Fiat arga konkurrenter, inte koncernbröder. Dubbla överliggande kamaxlar förenar.

BMW 02-serien
Nolltvåan är en av BMW:s viktigaste modeller någonsin. Det räcker med att köra en för att man ska förstå varför!

Mercedes 450 SE med proveniens
Tjänstebilen som inte var en i mängden. Motorjournalisten Lennart Öjestens MB var ett rullande testlaboratorium.

Volkswagen Passat
Första generationen Passat hade designen, användbarheten och vägegenskaperna. Men var den en VW?

Ford Granada Coupé
Bred, mjuk och väldigt inbjudande. Ford Granada hade allt det och dessutom gärna en sexa under huven.

Mercedes Kompakt
Diskret, modern och nästan outslitlig – om det inte hade varit för rosten.

Dokument Puchjournalen
Kundtidningen som fick en hel generation tonåringar att älska Puch. Vi träffar skaparna.

Chevrolet Camaro
Maffig och slitstark V8, sportiga linjer och robusta väg-
egenskaper. Andra generationen Camaro hade allt!

Volvo 142 1973
Många tycker att sjuttiotrean är den optimala årsmodellen av 140-serien. Håkan Jagendahl håller med.

Den perfekta klassikern
Åke Nyberg funderar på förbättringar av sin 1970-talare. Men bäst av allt är kanske att göra ingenting alls?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.