Bild
Nästa artikel

Från västfronten mycket nytt

GRATIS CITROËN DEL 11

Vår projektcitroën Lënnart, en XM 2,0 som vi fick gratis i januari är fortfarande på klinik i Göteborg. XM-experten Christian Traneflod fixar grej efter grej - och får det att låta väldigt enkelt!

Sedan Lënnart kom till västkusten har han och jag umgåtts över diverse småkrämpor, dessutom har jag fyllt hans gasklockor. Vi tog en sväng om kiropraktorn också och rättade till hans tidigare ganska hängiga hållning. Se tidigare inlägg och XM-bloggen!
På schemat härnäst står:

   * Tomgångens mysterier
   * LHM-läcket fram
   * Bakre ljuddämparen
   * Kontroll av hydraulrör baktill
   * Fix av ena framlampans aningen glåmiga ljusbild
   * Koll hur det egentligen står till med fjäderbensfästena
   * Besiktning
  + diverse småplock

En tidig XM i "snikutförande" som Lënnart är riktigt trevlig. Inga jobbiga finesser som man vet kommer att flippa ur när bilen är gammal. Ingen datorstyrd fjädring som ger bilen hoppig gång om man inte lägger ner ett hästjobb på att byta alla gasklockor och dyra styrventiler i hydrauliken. Bara för att sedan upptäcka att bilen är lika hoppig iallafall eftersom  man även har trasiga transistorer i styrboxen till fjädringen.

Nu när Lënnart har fått tillbaka sin raka hållning och rätt gastryck i fjädringen är han en budgetlimousine. Så trevlig att jag kommenderade sambon att köra runt mig hemmavid sittandes i baksätet.  Stora cittror ska upplevas från baksätet, man vill bara åka vidare, till Lessebo, Piteå, Le Havre...


Vad vi XM-nördar ska åka i om några år när de sista fin-exemplaren risats ned är en gåta.

På åttiotalet fnös jag åt "DS-gubbarna", de där herrarna som åkte Citroën DS och som beklagade sig över moderna cittror, och oroade sig för vad de skulle åka i när den sista brukspaddan gjort sitt.

Nu är jag där själv...

Förresten stod det inte en himla fin 2.5 Break uppe i Kirunatrakten för femton lax...?

När Citroën XM började säljas 1989 var den ännu ett steg i den riktning som modellen BX hade påbörjat några år tidigare. En helhetslösning där den tekniska uppbyggnaden var modern och förfinad men lätt att handskas med för korta servicetider. Den var också en renodlad PSA produkt med många komponenter gemensamma med systerbilen Peugeot 605.

Men XM floppade.

Man tillverkade bara 333 775 exemplar totalt under elva år, vilket är katastrofalt lite.

I Sverige är XM idag en bil som ingen vill ha. Fina exemplar går för småpengar och många skrotas ut på grund av småfel. Alla de rätta ingredienserna för en blivande klassiker finns alltså klara.

Kommentarer

#1
Jesper
2009-04-01 11:12

Heja Christian!

Gick tidigare inte igång på XM men, efter att Traneflod har berättat hur bra den är så...

#1
Gunnar
2009-04-27 03:04

Hej!

Anledningen till att Citroën har två prickar över E:et är för att det förändrar uttalet, utan prickarna skulle det uttalas typ sitro vilket namnet på familjen Citroen också var länge, då det kommer från en anfader som handlade med citroner.

Att svenska Citroën inte ens kan uttala sitt eget produktnamn utan har hittat på att det skulle uttalas sitroäng (hör på deras TV-reklam eller på svenska motorjournalister!) är ett mysterium!

Uttalet är hur enkelt som helst: sitroen med ett tydligt slut som i prepositionen EN (en bil, en fälg, en mack) vilket ju ligger helt rätt i svenska munnar!
Man skulle kunna säga att uttalet skulle vara som bestämd form av en citro (bilen, fälgen, macken) men i sverige SKALL ju franska vara konstigt o de andra mycket mindre konstiga märkena från det landet har ju så knäpp stavning så det är klart att det måste uttalas på nåt annat sätt det där som står bak på de där konstigaste av bilar!

Men! Att stava Lënnart med två prickar över E:et är lika okunnigt som när Svenska Citroënklubben stavar sin medlemstidning Autogënial på samma sätt!
Möjligen kan man dra paraleller till fransosernas Asterix och Obelix som låter pratbublorna på vikingar ha massor av Å Ä och Ö och därmed helt enkelt roas av det hela!

Varför inte döpa XM:en till Joël som utan två prickar uttalas göl på franska men joel med prickar, något som fick min grabb att ändra stavning på sitt namn när vi varit i frankrike (med en Espace som Volvo uttalade ispejs när de lanserade modellen i sverige!) och han upptäkt att hans namn var fullt gångbart både på flickor och pojkar i detta romantiska land, bara han stavade det rätt!

Men varför den svenska importören av Citroën och den statliga svenska televisionen uttalar familjenamnet Citroën sitroäng när det är så enkelt för en svenskspråkig att säga rätt kunde ju vara ett skojigt uppslag till er bilkreativa redaktion att skjutjärnsjournalista med! Eller?

MVH: Gunnar Engblom, Rössmåla.

#1
Marcus J
2009-06-12 17:52

Men Gunnar, Asterix och Obelix är ju tecknade av belgare!

#1
Oscar G
2009-07-13 14:56

Vi har nog inte haft samma fransklärare, du och jag, Gunnar.

Att man i Sverige (och i reklamen)uttalar namnet Citroën fel är vi helt överens om, men att slutet skulle uttalas "en" strider mot allt jag lärt mig. Hade du skrivit "än" (än är det sommar, än lever den franska republiken) hade det varit en helt annan sak.

Så här skriver till exempel Wikipedia:

"UTTAL
På franska uttalas bilmärket /sitråänn/. Prickarna över e:et (trema) markerar att e-et inte skall uttalas som ett nasalljud, samt att det efterföljande n-et ska uttalas som ett vanligt n-ljud. Flertalet svenskar uttalar dock Citroën /sitråäng/ med eller utan nasalljudsändelse. Anledningen till detta torde vara att man fått för sig att samtliga franska ord som slutar med -n ska uttalas /-äng/, vilket alltså inte är fallet. Man kan dock inte enkelt säga att något av uttalen på svenska helt är felaktig, eftersom det senare uttalet /sitråäng/ närmast med tiden har blivit en norm i det svenska språket."

Så långt Wikipedia.

Någon fransman där ute som kan bekräfta ovanstående? Min fransklärare, som visserligen var alkoholist (pga för stor faiblesse för franska viner) men också stor frankrikekännare, kunde det definitivt.

#1
Nicke
2009-07-22 11:53

Som citroen-oskuld köpte jag en 95:a XM. Billig i inköp, "jag kan väl inte förlora så mycket pengar". Tjenare... När "citronspecialisten" såg en nybörjare, såg han till att blåsa mig rejält med en saftig räkning för att reparera hydraulssystemet. Jag kunde ha köpt några klockor själv och skruvat dit...hade kostat en 10-del.
Senare gick det upp för mig att denna bil, så oerhört smart i teorin, var uppbyggd på ett rent kriminellt lågkvalitivt sätt. Det enda är att byta ut allt av den skit som kallas "elsystem". Ett omöjligt uppdrag, om man vill ha fritid och/eller ekonomi. PS: Se upp så elskenorna i ratten inte ger upp (totalt) och ni får airbagen i nyllet. DS.

#1
Tord Lagerbäck
2009-08-04 10:00

Hur mår Lënnart nu då efter sommaren?Vågar man hoppas på att se honom på träffpunk -80 fast han är en -90:a?

#1
Christian T
2009-08-27 19:48

Vi jobbar på det. Lënnart (ë med franskt uttal ä precis som i Citroën) står på kö för sitt packningsbyte och har vi flyt och André ler mot oss i sin himmel så skall Lënnart (som är designad på åttiotalet) komma till Stjärnhov den 20'e.
Men ett värre radialpackningsras har jag aldrig sett...

#1
S.Martin
2009-10-16 01:11

Hej, hur går det med Lënnart? Vart ett tag sedan man hörde nå om honom...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.