Bild
Nästa artikel
Framtiden från Ford 1967
Publicerad 2 september 2020
Halvfigur
I framtiden skulle vi åka runt i små eldrivna bilar, och vi är ju nästan framme där.
I juni 1967 visade Ford i England upp den nätta lilla Comuta. Det var tänkt att vara en praktisk stadsbil, liten, kompakt och ekonomisk.
Kompakt var den - Två meter lång och 148cm på höjden, och inom ramen för detta hade man även lyckats trycka in ett baksäte!
Ett väldigt litet baksäte för väldigt små människor, men ändå. I golvet satt drivkällan, fyra stycken 12-volts 85Ah batterier, i stort sett ordinära bilbatterier alltså. Hela ekipaget vägde 550 kilo.
På detta skulle Comuta klara en räckvidd på 6 mil i drygt 40km/h. Hade man riktigt bråttom kunde man pressa upp den i 60km/h.
Det räckte till att kunna köra runt en liten sväng i stan ungefär, Comutan var ju aldrig avsedd för några långa semesterresor. Den var heller aldrig avsedd att sättas i produktion, utan var ett experiment, hur skulle en kommersiellt gångbar elbil konstrueras 1967.
Det gjordes två Comuta i Fords nyöppnade utvecklingsavdelning Dunton Technical center i Essex.
Kompakt var den - Två meter lång och 148cm på höjden, och inom ramen för detta hade man även lyckats trycka in ett baksäte!
Ett väldigt litet baksäte för väldigt små människor, men ändå. I golvet satt drivkällan, fyra stycken 12-volts 85Ah batterier, i stort sett ordinära bilbatterier alltså. Hela ekipaget vägde 550 kilo.
På detta skulle Comuta klara en räckvidd på 6 mil i drygt 40km/h. Hade man riktigt bråttom kunde man pressa upp den i 60km/h.
Det räckte till att kunna köra runt en liten sväng i stan ungefär, Comutan var ju aldrig avsedd för några långa semesterresor. Den var heller aldrig avsedd att sättas i produktion, utan var ett experiment, hur skulle en kommersiellt gångbar elbil konstrueras 1967.
Det gjordes två Comuta i Fords nyöppnade utvecklingsavdelning Dunton Technical center i Essex.