Nästa artikel
Från ett trädgårdsskjul till de fina salongerna
Brittiskt

Från ett trädgårdsskjul till de fina salongerna

Publicerad 13 april 2021
Fyra hjul var ingen självklarhet i bilens barndom, ofta nöjde man sig med tre. Lagonda som kom att bli ett av Englands främsta lyxbilsmärken började med enkla trehjulingar - i ett trädgårdsskjul!
Få bilar känns så urbrittiska som Lagonda, tillverkare av 1930-talets snabbaste bilar och omsorgsfullt handbyggda sport och saloonbilar under 1950-talet.
Lagonda köptes upp av David Brown tillsammans med Aston Martin 1948, men kom att fortsätta med sina egna modeller fram till 1958.
En kort comeback gjordes 1961 med sedanen Lagonda Rapide baserad på ett förlängt Aston Martin DB4 chassi.
Sen dök namnet upp igen på den mer kända futuristiska Aston Martin Lagonda som gjordes mellan 1976 och 1989. Och 2015, den superdyra Lagonda Tarif som gjordes i en serie om 200 exemplar.

Men ursprunget är inte så urbrittiskt man kan tro.

Det grundades av amerikanen Wilbur Gunn som hade kommit till England i slutet av 1890-talet,  namnet Lagonda tog han från en liten flod hemma i Springfield, Ohio.
Han slog sig ned i Staines, Middlesex och började experimentera med motorcyklar i sitt trädgårdsskjul.
1905 hade han åstadkommit en trehjuling med ratt som näppeligen likande en bil. Den kom  att vinna uthållighetsloppet London-Edinburgh samma år. 
Nu växte Wilburs verksamhet ur trädgårdsskjulet och en mindre fabrik uppfördes istället. Det var här som den första självbärande monocoquekarossen byggdes, och så även krängningshämmaren och handbromsmekanismen som vi känner den idag.
 

De första Lagondorna må se primitiva ut, men var välbyggda.

1910 vann Wilbur Gunn tillsammans Bert Hammond det prestigefyllda loppet mellan St Petersburg-Moskva, och detta resulterade flera orders från Tsaren och den ryska aristokratin runt honom.

Lagonda 11.9 roadster 1926

Mellan 1913 till 1926 byggde man ungefär 6000 bilar av typen 11 och 11,9HP.
Den var avancerad med självbärande kaross som dock byttes ut mot vanlig ram de sista åren. 
Denna lilla bil kom att byggas i mer exemplar än vad Lagonda kom att göra totalt de följande 30 åren.
 

Lagonda M45 roadster 1934 med karosseri från Wylders of Kew

På 1930-talet var lagonda synonymt med fart och flärd.  Lagonda var bland världens snabbaste standardbilar. Toppfarter på närmare 200km/h var möjligt i Rapidemodellerna, och full fart gick det också mot konkursen som oundvikligt skedde 1935. 

Wilbur Gunn hade avlidit 1920 och efter det var Lagondas verksamhet ute på ett gungfly. 
Ny ägare till hela rasket blev Alan P. Good, som även övertalade sin gamle vän Walter Owen Bentley att komma med i det nya lagonda. W.O Bentley hade sålt av sitt livsverk till Rolls-Royce några år tidigare och var formellt anställd där men rullade mest tummarna.
 

Lagonda V12 1939, ansedd som en av de finaste bilarna av den tiden.

Hos Lagonda konstruerade han deras formidabla V12 motor som kom 1938.  Lagonda V12 blev en av tidens dyraste, men snabbaste bilar och 189 stycken hann byggas innan krigsutbrottet.    

 

Efterkrigstidens nya Lagonda 2,6 litre.

Efter kriget var kassakistan tom igen, men traktormogulen David Brown från Yorkshire var dock på spenderhumör.
1947 års shoppingrunda resulterade i att han tog över Aston Martin. Året efter  Lagonda och senare även Tickford, som i huvudsak byggde Lagondas karosser.

Lagonda 3 litre droaphead 1953

Den nya Lagondan som kallades 2,6litre var en vacker och välbyggd modell till största delen ett verk av W.O Bentley, 510 stycken byggdes innan man förstorade motorn 1953 och kallade modellen 3litre.
270 stycken hann byggas av den innan man lät Lagonda diskret försvinna från katalogerna 1958.

Men det är inte så lätt att ta kål på legender, ibland förkroppsligas dom och gör små korta gästspel i sinnevärlden.  Som nämnts i inledningen så har Lagondanamnet återkommit lite då och då.

1961 Lagonda Rapide

Först med Rapide 1961 som i det mesta väsentligt var en Aston Martin men med Lagondas signatur. Karosserna gjordes av Touring i Italien.
55 exemplar byggdes mellan 1961-65 med Aston Martins fina DB4 motor på 260 hästar.

Sen stoppade man undan Lagonda längst in i arkivskåpet och dammade inte av det igen förrän 1974 då man byggde en serie fyrdörrars V8 bilar i sju exemplar, en rätt okänd föregångare till den kommande Aston Martin Lagonda som presenterades 1976.

den mindre kända Lagondan från 1974, som i det stora hela var en Aston Martin V8 med fyra dörrar.

Aston Martin Lagonda som vi mest känner igen den.

Det här var ett radikalt hi-techskepp av mest extrema slag, den liknade ingenting annat - innan eller efter.
1980-talet var turbulent för Aston Martin men Lagondan överlevde ett antal rockader bland ägarna och stannade kvar i utbudet till 1989.  
1993 visades en studie från Vignale kallad Lagonda, och namnet kom även att sättas på några specialbyggda Virage kombis under den här tiden.  

Nästa gång Lagonda dyker upp är på en konceptbil 2009, en SUV... 
Den sades vara ett slags jubileumshylling - om än kanske missriktad sådan - till Wilbur Gunns första motorfordon, som byggdes i det där i trädgårdsskjulet i Staines 100 år innan.

Lagonda-SUVen från 2009, kallad LUV

Taraf

2015 fick vi återigen se Lagondaemblemet på en bil. Taraf hette den och premiärvisades i Dubai, november 2014. Skälet til det är att den främst vänder sig till köpare i den regionen. Taraf betyder något i stil med överdådig, extrem lyx på arabiska.  Taraf kostade drygt en miljon US-dollar!

Upplagan var på 200 bilar och de sista fyra som gjordes var i en Final edition. Lackerade i ultramarinblått över svart.

Men vi har inte sett slutet av Lagonda än, 2019 visade man upp en SUV -igen!  Denna gången mer extrem, radikal som 70-talets Lagonda var då, likaså är All-Terrain EV concept i vår tid.  
Som namnet antyder handlar det om ett eldrivet terränggående fordon, det tisslas en del om att den till och med skall komma i produktion 2022.

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.