Bild
Nästa artikel
Fredagsnöten 107

Fredagsnöten 107

Nöten

Ny fredag, ny nöt, gammal bil, vad är detta för snygg liten skapelse?

.
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Oscar G
2013-11-15 18:14

Karossen är ju omisskännligt den prydliga lilla Glas 1300/1700 GT (sedermera BMW), men med annan grill och motorhuv.
Skulle gissa på en föregående prototyp från Frua, som sedan snyggades till innan bilen gick i produktion.

#2
Oddbjørn Skripeland
2013-11-15 18:19

Kan det være et utkast til opel kadett Coupe fra Vignale?

#3
Oscar G
2013-11-15 18:20

...fast det var nog för enkelt? Kanske bilen fick ett tredje liv inågon annan världsdel, efter den korta BMW-epoken? För den blaffiga grillen stämmer dåligt med Fruas egen stilsäkra design.

#4
ZR1
2013-11-15 18:35

Citoren C3

#5
Tomas Aldeborg
2013-11-15 18:58

Jag känner också tydliga Frua-vibbar och främst då till Glas 1300/1700 GT, samma taklinje och karossidor. Till och med hjulhusen ser lika ut. Grillen och huven förvirrar väldigt, likaså fälgarna, även dörrhandtagen skiljer sig åt. Misstänker ändå Frua men det troliga är en designstudie som omvandlades till den lilla GT:n. Ett tag misstänkte jag en japansk kopia eller kanske tom en export av designen men det ser ut att vara från en bilmässa med flera andra italienska karossmakare. Lurigt.

#6
Retro
2013-11-15 19:41

Jaa, ratten sitter ju på "fel" sida. Kan väl inte vara två engelska nötter på raken så jag satsar friskt på förra veckans teori - japanskt.

#7
Gaute Halsaunet
2013-11-15 19:44

Det er en Daihatsu Sport Vignale

#8
Oddbjørn Skripeland
2013-11-15 19:45

Daihatsu Sport Vignale

#9
Gaute Halsaunet
2013-11-15 19:46

Den heter visst Daihatsu Compagno Berlinetta

#10
Tomas Aldeborg
2013-11-15 19:46

Ja, ratten ledde mig till att det kunde vara japanskt, samtidigt så hade ju de exklusiva italienska bilarna ofta ratten på fel sida i alla fall en bit in på 50-talet, kanske även tidigt 60-tal vilket denna bil bör vara från. Gissar på runt -63 då Glas 1300 GT kom.

#11
Oscar G
2013-11-16 08:22

Ser att Norge lett oss på rätt spår - igen. Grattis!
För visst stämmer det med Daihatsu, som Guate och Oddbjörn skriver.

Märkligt, dock, hur Vignale och Frua kunnat presentera två närmast identiska karosser vid precis samma tid, och för två skilda bilmärken! Likheterna är ju långt större än vad som kan förklaras med tidsandans stilideal.
Fast jag antar att vi får även det förklarat på söndag, när svaret kommer.. :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.