Bild
Nästa artikel
Fredagsnöten 80

Fredagsnöten 80

Nöten

denna gången ett läsarbidrag, från Leif Hurtig som fotograferade den här ovanliga bilen 1978, som är en vadå?

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Per A Johansson
2013-05-10 18:46

Fransk specialare baserad på en Renault CV4.

#2
HansL
2013-05-10 19:03

Alpine A106!

#3
Oscar G
2013-05-10 19:11

När man för en gångs skull kan svaret är man redan för sent ute... För visst är det, som Hans skriver, en Alpine A106?
Festligt koncept, hur som helst. More show than go? För jag gissar att den med motor från CV4 var ungefär lika "sportig" som en Karmann Ghia.
Vilket i sig inte gör den mindre kul!

#6
Oscar G
2013-05-10 19:15

Men hallå - vad är det som händer? SÅ angelägen om att synas är jag inte att jag ville ha in min ringa kommentar tre gånger...
Computers move in mysterious ways!

#7
Mårten Carlsson
2013-05-10 21:04

våran plattform works in mysterious ways, det händer ibland kommentarsfunktionen får hicka. Men helt riktigt är det en Alpine A106, en mycket tidig sådan, och det var inte helt standardprylar i motorn heller.

#8
Johan Karlsson
2013-05-10 21:20

Monsieur Alpine var en trollkarl!

#10
JonasLj
2013-05-11 19:48

"Monsieur Alpine" hette Rédélé. Jean Rédélé.
"Trollkarlen" (Le sorcier) hette Gordini.

#11
Janne G
2013-05-12 07:12

Ovanligt lätt den här gången... Är det någon mer än jag som tänker lastbil när man tittar på fälgarna?

#12
Leif Hurtig
2013-05-16 00:37

Lastbilsfälgar? Nä, snarare traktor... Men allvarligt skojat, hjulen, precis som hela bottenplattan med drivlinan kommer från Renault 4CV. Hjulen hade fasta nav med lösa fälgringar, fästade med fem muttrar mot de femuddiga centrumdelarna, som var skruvade tillsammans med navcentrum och bromstrumma till en enhet. Liknande konstruktion fanns på Panhard-bilarna under 50-talet. 1958 ersattes denna hjulmodell på både Renault 4CV och Dauphine av vanliga 3-bultade tallriksfälgar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.