Bild
Nästa artikel
Fullkontakt med det förflutna

Fullkontakt med det förflutna

Nygammalt

Inte mycket är nytt under solen, men numera kan man även ta solen till hjälp.

Denna fotoetsning är daterad 1898, varifrån är dock okänt, men motivet är ganska intressant om än inte säga högaktuellt idag.  Detta är nämligen en laddstation för elbilar, 1898 alltså.

Elbilar sägs ju idag vara framtidens melodi och skall erövra jorden, men en gång i tiden var det jämt skägg mellan elbilen förbränningsmotorn och ångdrivna bilar. El och ångdrivna bilar började fasas ut för sådär 100 år sedan på antagligen goda grunder. De flesta elbilar idag har ungefär samma aktionsradie och verksamhetsgrad som de hade för 100 år sedan så inte mycket är nytt under solen där alltså, vad som däremot är nytt är att just kunna använda solen för att ladda dom, Evoasis laddstation är under utveckling med just denna teknik, annars så är upplägget i sig självt tämligen likt bilden från 1898.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Andreas Uddling
2013-03-12 23:30

Man kan tydligen stöta på intressanta historiska paralleller. Det genererar tankar om räckvidden var längre förr eller inte. Kanske en ledande fråga, men fanns det ett visst motstånd mot elbilar redan då? Man får väl följa utvecklingen med spänning. Det skulle watt trevligt att veta fabrikatet på bilarna. .......de ser så el-eganta ut. (....jag kunde bara inte låta bli!)

#2
Leif Hurtig
2013-03-14 15:59

Elbilarna var ju populära, framför allt bland damer, ända in på 1910-talet. Man slapp ju dra runt en tung startvev för att explosionsmotorn skulle börja rotera och varken kletiga oljestänk eller kokande kylvatten kunde förmörka körupplevelsen.
Men så visades Henry M Lelands Cadillac 1912 på en utställning. Det var en vanlig personbil med explosionsmotor, men försedd med en liten elmotor, som ersatte startveven för igångsättningen av motorn.
Resten är historia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.