Bild
Nästa artikel
Fyrkantiga rattar

Fyrkantiga rattar

I kvadrat

Varför måste ratten vara rund?

KLassikers egen projektbil Austin Allegro kom 1973 med en ganska iögonfallande gimmick, en fyrkantig ratt. Nu blev detta inte så populärt utan togs bort redan under 1974.  Men Allegro var inte först med detta.  Virgil Exner som var formgivare hos Chrysler införde det på Imperial och Plymouth Fury 1960. Hos Plymouth droppades "Aero wheel" som det kallades efter 1961, medans den fanns kvar på Imperial till och med 1963. Åren 1963 och 1964 återfanns även en fyrkantig ratt i Chrysler New Yorker.  

Nu är inga av dessa rattar egentligen fyrkantiga, på formspråk kallas detta supercirkulär.

Redan 1963 hade även Bertone snappat upp den fyrkantiga ratten, i conceptbilen Testudo som var baserad på Chevrolet Corvair syntes ett nästan helt rektangulärt  styrdon. 1981 gjorde rektangeln comeback i en annan Bertone-design, Mazda MX-81 som strängt taget inte ens hade någon ratt utan ett slags "band" som löpte runt instrumenteringen som man då på något sätt skulle få att styra bilen, återsågs av naturliga skäl aldrig på en produktionsbil.

Så har det varit tyst länge om fyrkantiga rattar, med undantag för formelbilar där ratten utvecklats till ett helt unversalinstrument, hela instrumentbrädan är placerad i ratten tekniskt sett och har fått sin annorlunda form för att få plats med mesta möjliga inklusive en förare i den trånga sittbrunnen,

Tills 2010, då verkar fyrkantiga ratten fått renässans återigen, Ryska supersportbilen Marussia presenterades 2010 med en nästan helt kvadratisk ratt, och senaste tillskottet är den nya Fiat Panda.   

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Radio leverantören
2011-12-30 12:12

Min DKW 3=6 1000 , 59a har oxå en ratt som är Orund nertill !

#2
Oscar G
2011-12-30 22:41

Vi får väl vara tacksamma så länge det bara är i bilvärlden det blir modernt med fyrkantiga rattar... :-)

Gott Nytt År!

#3
T Lindqvist
2011-12-31 01:14

Det är väl av flera skäl som ratten är rund får man antaga. Gemene man förväntar sig nog att ratten ska vara just rund så länge det inte är en formel bil man ska köra. Har sett att en del nyare sportbilar bland andra Ferrari har lite kantigare ratt så det har väl med bilens användande att göra. Det är väl också en smaksak. Jag tycker personligen att ratten ska vara just rund eftersom det känns naturligast så. Har visserligen inte kört någon bil med annan rattform men har ändå min åsikt klar.

Gott nytt år på er!!

#4
Åke Mjuk
2011-12-31 05:35

Visar inte den andra bilden nedifrån en arg anka?

#5
Imperial
2012-01-08 09:31

En av tankarna med den icke runda ratten på Imperial var rent säkerhetstänk...man skulle ha en bättre överblick på mätarna. Det kom också som ett tillval 1960 vilket måste ha tilltalat kunderna eftersom de flesta valde den icke runda ratten.

#6
Arman
2015-11-12 17:55

Letar efter en rattlås till Austin allegro 74

#7
Arman
2015-11-12 17:56

Letar efter rattkåpa till Austin allegro74
Arman514@hotmail.com

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.