Nästa artikel
Gapa Stort
Flyg

Gapa Stort

Publicerad 6 juli 2013
Förr kunde man ta med sig bilen på flyget, om man flög med Silver City

Silver City kan kanske vara det första lågprisflygbolaget?  De startade 1946 med ombyggda bombplan först på långrutter innan man öppnade för täta turer främst till kanalöarna och norra Frankrike, populära weekendmål för turistande engelsmän. Här föddes idén med att erbjuda passagerare att ta med bilen ombord. 1948 hade man fem Bristol Freighters i tjänst och den sjunde juli 1948 gjordes den första turen med bil i lasten. Detta blev enormt populärt och redan året efter flög man inte mindre än 2700 fordon över kanalen .

Priserna var låga, 1949 kostade det 27 pund att ta med en liten bil på semestern, och 32 pund för en stor om man var ett sällskap på minst fyra personer.  Senare kom att pressa priserna ännu mer, åtta pund till Paris, arton om man ville ha lite mer komfort. 1958 kostade det i snitt 25 pund att ta med bilen, och genomsnittliga biljettpriset låg på fyra pund.

1960 flög man hela 40000 turer över engelska kanalen, och forslade 90000 bilar och 220000 passagerare, vid sidan av detta även 135000 ton övrigt fraktgods.  

Två år senare var dock Silver City historia, verksamheten lades ned och huvudägarna lät resterna av bolaget gå upp i Channel Air Bridge och därigenom bildades British United Air Ferries under 1963.  Men det framgångsrika konceptet med att ta med bilen kom aldrig tillbaka.

Från början kostade det bara 27 pund för en grupp på fyra personer att ta med en liten bil, en större kostade 32.

Scuderia Ferrari lastar ombord sin aracerbilar, Silver Citys flygplan chartrades för specialändamål också

En Morris Minor har gömt sig i det enorma gapet på Freightern.

Två ovanliga engelska vagnar rullar ut ur Freighterm Ford Consul och Zephyr cabrioleter, året är 1957

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.