Nästa artikel
Garagebyn i Nyköping rivs
Reportage

Garagebyn i Nyköping rivs

Publicerad 18 juli 2023
Garagebyn som byggdes av arbetarna på ANA, Nyköpings Automobilfabrik av överblivet emballagevrike ska rivas – men ett par garage räddas.

Garagebyn på området Hemgården i Nyköping byggdes upp under femtiotalet av arbetarna på ANA, Nyköpings Automobilfabrik, av överblivet emballagevirke från bilarna som importerades i ”byggsatser” och monterades på fabriken. 

Fortfarande syns spåren efter bilhistorien i schablonmålade bokstäver; det är tillverkarnamn, destinationsorten i Sverige inför skeppningen och ”Export” i svart mot det gulnade virket. Utvändigt är det falurött i olika stadier av solblekning.

Från början var garagen 52 till antalet men några har fallit bort genom åren. Många har dock skötts om och gått i arv. Men nu är det slut; Nyköpings kommun har sagt upp arrendeavtalen, garagen är tömda och rivningen är planerad till i augusti. När Nyköping ska få nytt resecentrum, som en del av tågsatsningen Ostlänken, behövs marken på Hemgården som uppställningsplats för material och byggbodar, enligt kommunen. Efter byggets slut kommer området tas i anspråk till en passage över järnvägen och utöver det användas som industrimark.

Två av byggnaderna kommer dock att flyttas och bevaras tack vare ett initiativ från Nyköpings Automobilsällskap.
– Tanken är att vi ska ha ett visningsgarage för att visa hur ett typiskt ANA-garage såg ut, har Automobilsällskapets ordförande Urban Nyblom sagt till Södermanlands Nyheter.
 

Klassiker 6.2023

Ur innehållet:

Ögonblicket Fiskelycka
Dramatik när polisbil dras upp ur sjö med helikopterhjälp. 

Mercedes-Benz 320 Cabriolet B 1939
Samma ägare i över sextio år – vad kommer nu att hända med den pampiga cabrioleten med svensk  bakgrund?

Över 200 ladufynd på auktion
Mer än 230 klassiker stod under fyra decennier undangömda för omvärlden – vilken superauktion!   

Besöksmål Vindö Bilgalleri
Klassiska bilar, skärgårdsluft och glass – vilken kombination!

Automobilia Instruktionsböcker
En gång i var bilägares handskfack – nu fantastiska tids­dokument och spännande läsupplevelser.

Läsarnas Klassiker
En Opel Kapitän som verkligen känt av historiens vingslag och en snyggt stram Fiat 1500 Juventus. Vilka läsare vi har!

Volvo P210 Duett 1964
En arbetsbil som inte slutat jobba trots med råge uppnådd pensionsålder. Med Esso i tankarna!

Moped Rex Royal Sport
Ett namn som lovade  mycket – levde verkligheten upp till det?

Museum Haaning Collection
Att skapa ett tilltalande bilmuseum är ingen enkel uppgift men Erik Haaning har lyckats – på andra försöket!  

Renoveringen Volkswagen Typ 1 1952
Oj, vilken bragd! Med extrem försiktighet har det ursprungliga skicket bokstavligen skrapats fram bit för bit. 

Listverket Var fyller jag på?
Under huven, innanför baklyktan, bakom emblemet, i c-stolpen – tanklocket kan sitta på många olika ställen!

Morgonpiggt Frukostklubbens premiär
Säsongens morgonträffar har kommit igång med besked. De fyra första slog deltagarrekord allihop!

Våra Klassiker
Carl tror sig ha hittat ungdomens källa, Fredrik har gnuggat sig ner till rödfärgen i hjulhusen och elbilen har fått ny klädsel. Peugeot 205 GTI, Volvo 360 GL och Mars II Electric.

Hobbyn & jag Volvo 245 DL
Sam Glover fastnade för den bruna interiören – det blev början på en vänskap som fortfarande håller efter 17 år!

Fixa själv Glow up Grönada!
Klassikers Ford Granada-projekt går framåt – nu är det dags att fräscha till det yttre. Fälgrenovering, polering och mer!

Evenemang Träfftätt i sommar!
Nu är träffsäsongen igång – det finns något att göra nästan varje dag. Kolla in vår träffkalender!

Klassikerguiden Datsun 240Z
Det perfekta vapnet för att ta sig in på den västerländska bilmarknaden. Fortfarande lyser Z-bilarna starkt!

Mitt liv i bilar
Gör som Mats – dela din bilkarriär med läsarna och få en prenumeration på Klassiker!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.