Nästa artikel
GN-X
80-tal

GN-X

Publicerad 26 januari 2012
På åttiotalet försökte man i USA återskapa muskelbilen, fast nu med elektronik och turboteknik istället för kubiktum.

Någon muskelbil värd namnet hade inte tillverkats på flera år, utsläppskrav, försäkringspremier och oljekris hade effektivt dödat marknaden för tuffa, snabba men törstiga vagnar. Dessutom hade de under sin tid nått en rent praktisk gräns, mer effekt var inte hanterbart helt enkelt, inte för konsument och inte heller för konstruktörerna, materialen höll inte, däcken låg efter i utvecklingen, kostnaderna för en total revidering av konceptet som sådant skulle bli astronomiska. Motorvolymer på över 7 liter och bortåt 500 hästkrafter hade nått sin vägs ände, oavsett oljekriser och annat.  

I spåren av bränslekrisen så gick amerikansk bilindustri in i ett vegetativt skede under en period, men nya saker på prestandafronten utvecklades hela tiden, i slutet av 1970-talet slog turbon igenom på allvar, och nu fanns det helt nya möjligheter att få ut mycket effekt ur blygsamma motorer. Dessutom hade det även hänt mycket på andra punkter, elektronik, motorstyrningar och databoxar gjorde sitt intåg, Material utvecklades, nya tekniker gjorde det möjligt att bygga bättre däck, bredare och lägre än förr.   

1982  var man tillbaks i gemet  för hos Buick presenterades Regal Grand National, med 4,1 liters V6 motor, alla kom i silver och mörkgrå metallic med speciell svart inredning, bara 215 stycken byggdes. Av dessa försågs 16 stycken med turbo, och gav då 175 hästkrafter. Detta var en försmak på vad som skulle komma, 1984 återkom "Grand National package" i Regal-serien.

Buick hade redan en hel del godis i sin mellanklass serie Regal och Riviera, dessa gick att få med T-type package som innebar turbo och intercooler på V6 motorn, som i sitt grundutförande gav 110 hästkrafter, men detta trissade med T-type upp till 200 hästar jämt. Och det var på dessa T-types man kunde välja till Grand National package, nu med standard 3,8 litersmotorn med turbo, kosmetiskt handlade det om modiferade kofångare, spoiler, svart inredning med aluminumdetaljer  samt speciella fälgar, $1282 kostade detta kalaset att utrusta sin Regal T-type, vars ordinarie prislapp låg på $12118. Och fanns bara att få i svart. En serie på 2000 bilar byggdes.

Produktionen ökades succesivt,  och så även effekten, 1986 pressade man ur 235 hästar ur V6:an med turbo och intercooler. 1987 var sista året med Regal/Rivieras kaross, nu byggde man som avslut nästan alla Regal Sport coupéer som Grand National, hela 20193 stycken blev det. effekten steg ytterligare upp mot 245 hästkrafter. Och som komplement gjordes en specialserie som avslutade Grand National-sviten, Regal GNX.
 

X stod för Experimental och utvecklades av ASC/McLaren för Buick, yttre attribut bestod gälar på skärmarna, bredare skärmkanter, emblem och fälgar. Vad man gjorde egentligen var inte att modifiera den befintliga Grand National så mycket, istället finslipade man befintliga delar i chassiet och växellådan. Man tog även till ett ganska nytt grepp, chipstrimning av styrboxen. Detta räckte för att man nu kunde plocka ut nästan 300 hästar ur V6:an utan att den rördes alls. 0-100 gick på 4,5 sekunder, en sekund snabbare än den vanliga Grand National, kvartsmilstider mättes upp till 13,26 sekunder.  Bara 547 stycken av denna värsting "collectors edition" Grand National byggdes som avslutning när hela modellserien lades ner i slutet av 1987. 
 

 



 

Den turbomatade Buick Regal T-type Grand National 1982, 16 stycken byggda

Grand National T-type i rött, prototyp från 1983 innan man valde att enbart göra bilarna i svart.

Grand national 1984

GNX,

typisk 80-talsmiljö i GNX

välfyllt motorrum i GNX med en V6 någonstans därunder

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.